لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

جذب نوجوانان توسط طالبان پاکستانی و ازبکستانی در ولایت سرپل


نوجوانی که در ولایت سرپل سلاح مامای خود را دزدیده بود و میخواست آنرا به طالبان ببرد، توسط پولیس این ولایت دستگیر شد.
نوجوانی که در ولایت سرپل سلاح مامای خود را دزدیده بود و میخواست آنرا به طالبان ببرد، توسط پولیس این ولایت دستگیر شد.
مقامات امنیتی سرپل از موجودیت تعدادی از طالبان پاکستانی و ازبکستانی در سرحد بین ولایات فاریاب و سرپل خبر داده می گویند که آنها به همکاری طالبان محلی با جذب تعدادی از نوجوانان ترور، انفجار، ماین گذاری در جاده ها و سرقت تجهیزات وابسته گان آنها که در صفوف نیرو های امنیتی هستند، تشویق و استعمال می کنند.

مل پاسوال عبدالروف تاج قوماندان امنیهء ولایت سرپل با بیان این مطلب به رادیو آزادی گفت، دو نوجوان به نام های روح الله و نصر الله که شکار آنها شده و به تعداد پنج میل سلاح وابسته گان شان را که در صفوف پولیس محلی ولسوالی صیاد ایفای وظیفه می کنند به سرقت برده بودند، به همکاری مردم محل یک تن از این نوجوانان با سلاح سرقت شده دستگیر گردیده است .

آقای تاج در زمینه گفت:

«مخالفین دیگر تاب مقاومت با نیرو های امنیتی افغان را ندارند و کوشش می کنند که از یک تعداد افراد و اشخاص زیر سن پایین و بی سواد استفاده نموده و می خواهند سلاح های نیرو ها ی امنیتی را دست برد بکنند که 4 روز قبل یک نوجوان از خانهء برادر خود 4 میل سلاح یک گروپ از پولیس محلی ما را سرقت کرده و برده بود که او تحت کار ماست. دیروز نیز این جوان که در پهلوی من قرار دارد سلاح مامای خود را دزدیده و به مخالفین می برد که خوشبختانه با سلاح دستگیر شد.»


روح الله، نوجوان دستگیر شده ضمن پشیمانی از کار خود می گوید، طالبان ابتدا برایش گفتند که اگر سلاح پدرت را نیاوردی سرت را می بُریم و بعداً با تبلیغ مسایل دینی وی را حاضر به انجام این کار کرده اند.
روح الله می گوید:

« من از قریهء شاتوت صیاد هستم، طالبان مرا گفتند که اگر سلاح پدرت را نیاوردی سر تو را می بریم من سلاح پدر خود را گرفته نتوانستم و از مامای خود را گرفتم و نزد طالبان می رفتم که دستگیر شدم. من از کار خود پشیمان هستم دیگر این طور فریب را نمی خورم.»

مسوولان امنیتی سرپل می گویند، هدف از فعالیت های جدید مخالفین مسلح دولت، اخلال و برهم زدن پروسه انتخابات سال 1393 می باشد که این افراد در ولسوالی کوهستانات این ولایت نیز رخنه کرده بودند، اما با قیام مردمی منطقه کچن ولسوالی کوهستانات روبرو شده و از ساحه فرار کردند.

این در حالیست که مقامات امنیتی در ولایت همجوار فاریاب نیز به رسانه ها از موجودیت و فعالیت های دهشت افگنی طالبان پاکستانی و ازبکستانی در آن ولایت سخن گفته بودند .

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG