لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۸

«هیچ کشور خارجی حق مداخله در انتخابات را نخواهد داشت»


یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، انتخابات آینده ریاست جمهوری یک پروسه افغانی بوده، وهیچ کشوری خارجی در آن حق مداخله را نخواهد داشت.

یوسف نورستانی رییس این کمیسیون که به روز دوشنبه در جمع از خبرنگاران صحبت می کرد گفت که حتی به امریکا این حق را نمیدهند:

« انتخابات حق مشروع مردم افغانستان است و ما این حق را به هیچ کس دیگر نمی دهیم نه به امریکا و به هیچ کس دیگر مردم از این حق خود استفاده می کنند هرکس را که انتخاب می کنند تمام مردم باید به آن احترام داشته باشند. »

این در حالی است که رییس جمهور کرزی امضای موافقت نامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا را بخاطر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به تعویق انداخته است.

حامد کرزی گفته است امریکا در قدم نخست شفافیت این انتخابات را تضیمن کند، بعداً وی این موافقت نامه را با جانب آن کشور امضا می کند.

آقای کرزی که در پایان کار لویه جرگه مشورتی سخنرانی می کرد گفت که دو مقام امریکایی گفته اند که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم خواهد رفت.

در عکس العمل به این نگرانی ها رییس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، ممکن به چنین حالت مواجه نشوند اما به گفته وی هرگاه انتخابات به دور دوم برود آنان آماده اند تا دور دوم را ظرف دوهفته دیگر برگزار نمایند.

از سوی دیگر جان داد سپین غر رییس اجرائیوی بیناد فیفا یا انتخابات آزاد و عادلانه مداخلات داخلی و خارجی در انتخابات را دور از امکان نمیداند:

« با وجودیکه در نظام انتخابات افغانستان یک نظام جدید است و تکنالوژی پیشرفته در آن به گونه قوی کار گرفته نمی شود نگرانی ها و تشویش های در خصوص مداخله وجود دارد اما این وظیفه کمیسیون مستقل انتخابات است که هرگاه در انتخابات گذشته چنین مساله وجود داشته ادعای رییس جمهور را یا تایید و یا رد نماید. »

انتظار می رود انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به تاریخ 16 حمل سال 1393 برگزار گردد.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید در حال حاضر پنج ولسوالی و به صورت مجموعی 259 مرکز ثبت نام رای دهی به تهدیدات امنیتی رو برو می باشد.

اما ارگان های امنیتی می گویند، با اتخاذ تدابیر امنیتی تلاش می کنند الی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی امنیت این مناطق را نیز تامین نمایند.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG