لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

«مانع دیگر در راستای امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی ایجاد شده است»


درست زمانیکه به نظر رسید موافقتنامه مورد نزاع میان افغانستان و امریکا، نهایی شده است، مانع دیگری سد راه آن ایجاد شد.

لویه جرگه مشورتی که برای تصمیم روی توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن دایر شده بود، بعد از بحث های چهار روزه توافق اش را با این موافقتنامه اعلان کرد.

انتظار می رفت همین توافق لویه جرگه، راه را برای امضای این توافقنامه توسط رییس جمهور کرزی هموار سازد، ولی کرزی که خود این سند را برای تصمیم گیری نهایی به جرگه محول ساخته بود، عکس العمل وی در روز اخیر جرگه در مورد این موافقنامه با امریکا همه را متعجب ساخت.

کرزی به توصیه های لویه جرگه اعتنایی نکرده و شرط های جدید را پیش کرد، شرط هایی که واشنگتن قبل از امضای این موافقتنامه باید آنها را عملی کنند.

ولی الله رحمانی رییس مرکز مطالعات ستراتیژیک در کابل می گوید، با وجود همه چیز، هنوز هم انتظار می رود این پیمان امضا شود ولی با در نظرداشت کش و گیر هایی که دو جانب در جریان مذاکرات شان روی این پیمان داشته اند، این قضیه طوری است که افغانستان یک گام به پیش یک گام به عقب می گذارد:

« در حال حاضر ما در جانب افغانستان، در حالت نامعلومی قرار داریم. تصمیم آخری در دست رییس جمهور کرزی است و پر خطر. سیاست در افغانستان شفاف و غیر قابل پیش بینی است. پس ما نمی دانیم چی اتفاق خواهد افتاد.»

کرزی دیروز در ختم این جرگه گفت، افغانستان به وقت بیشتر نیاز دارد تا یقینی گردد که ایالات متحده به صلح و ثبات در این کشور متعهد است.

او گفت:
« ما امنیت، صلح و انتخابات درست می خواهیم. شما از من خواسته اید این پیمان را تا یک ماه امضا کنم فکر می کنید در یک ماه صلح برقرار خواهد شد؟»

توماس روتیگ مدیر شبکه تحلیلگران افغانستان که یک سازمان مستقل تحقیقاتی می باشد می گوید، کرزی در تلاش به دست آوردن بعضی امتیازات قبل از انتخابات ریاست جمهوری است.

حامد کرزی بر اساس قانون نمی تواند خود را برای بار سوم کاندید کند ولی برادر اش قیوم کرزی کاندید انتخابات ریاست جمهوری است:

« کرزی نگران است که امریکا در این انتخابات مخالف منافع وی عمل کند. وی تاحدی حق هم دارد. امریکایی ها در گذشته در انتخابات دخالت نموده، به نفع کرزی عمل کردند. کرزی فراموش نکرده است که اداره رییس جمهور اوباما در جریان کمپاین انتخاباتی سال 2008 خود به طور آشکار در مورد جانشین کرزی سخن می گفت.»

کرزی همچنان در یک موضوع دیگر با امریکا مخالفت دارد، مساله تهاجم نیرو های امریکایی بر خانه های افغان ها.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا در روز اول لویه جرگه به کرزی نامه فرستاده و طمینان داد که نیرو های امریکایی تنها در حالات فوق العاده وارد خانه های افغان ها خواهند شد.

آقای کرزی نخست با این مساله راضی به نظر می رسید ولی دیروز در روز آخر جرگه اعلان کرد که هر حمله نیرو های امریکایی بر خانه های افغان ها، منتج به لغو این موافقتنامه خواهد شد.

این که آیا این پیمان از سوی رییس جمهور کرزی امضا خواهد شد یا خیر، تا چند روز آینده معلوم خواهد شد.
XS
SM
MD
LG