لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

حامد کرزی در دیدار با سوزان رایس روی موضع قبلی اش تاکید کرد


رییس جمهور کرزی در دیدار با مشاور امنیت ملی امریکا، روی موضع قبلی اش در خصوص امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با واشنگتن تاکید کرده است.

اما قصر سفید می گوید که رییس جمهور کرزی شرایط تازه را برای امضای این موافقتنامه مطرح کرده است.

به گفته مقامات امریکایی در واشنگتن، مشاور امنیت ملی امریکا به رییس جمهور کرزی گفته است: کشورش نمی تواند تا سال 2014 برای امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی انتظار بکشد.

سوالاتی زیادی در مورد امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن مطرح شده اند اما رییس جمهور کرزی در دیدار با مشاور امنیت ملی امریکا، روی موضع قبلی اش تاکید کرده است.

آقای کرزی در پایان لویه جرگه مشورتی گفته بود که در صورت تصویب از سوی شورای ملی، توافقنامه امنیتی و دفاعی را بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی سال آینده امضا خواهد کرد.

در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که حامد کرزی و سوزان رایس مشاور امنیت ملی امریکا دیشب در ارگ ریاست جمهوری افغانستان ملاقات کردند و رییس جمهور کرزی روی اظهارات گذشته اش پافشاری کرد.

در خبرنامه آمده است که آقای کرزی روی سه مورد تاکید داشته که به گفته وی خواست افغان هاست.

نخست، عملیات بر خانه های افغان ها به صورت کامل قطع شوند، دوم پروسه صلح به صورت صادقانه آغاز شود و سوم اینکه انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی افغانستان به صورت شفاف برگزار گردد.

مشاور امنیت ملی امریکا در پاسخ به یکی از این شرط ها گفته که کشورش به برگزاری انتخابات شفاف، سرتاسری، به موقع و بدون هر گونه مداخله، بر اساس پروسه قانونی افغانستان متعهد است.

در این دیدار که به گفته مقامات امریکایی به درخواست رییس جمهور کرزی صورت گرفته، جنرال جوزف دانفورد قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان هم حضور داشت.

او گفت که به تمامی نظامیانش دستور داده تا بر اساس روحیه موافقتنامه امنیتی و پیشنهاد های لویه جرگه مشورتی عمل کنند.

در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده که هیات امریکایی به رهبری سوزان رایس، در مورد آغاز پروسه عملی صلح افغانستان کدام تعهدی نکرده است.

آقای کرزی در ادامه اظهاراتش گفته که ایالات متحده امریکا باید به خواست ها و پیشنهاد های که در قطعنامه لویه جرگه مشورتی به شمول آزادی زندانیان افغان از زندان گوانتانامو تذکر یافته، پاسخ مثبت بدهد.

این ملاقات مشاور امنیت ملی امریکا با رییس جمهور افغانستان در یک زمان حساس صورت می گیرد.

ایالات متحده می خواهد تا موافقتنامه امنیتی و دفاعی به زود ترین فرصت و پیش از پایان سال 2013 امضا شود اما رییس جمهور کرزی چندین بار تاکید کرده که این سند را بعداً امضا خواهد کرد.

در واشنگتن، وزارت دفاع امریکا از رییس جمهور افغانستان خواسته تا موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن را به زودی امضا کند.

استیفن وارین سخنگوی پنتاگون به روز دوشنبه گفت: اگر این سند پیش از پایان سال 2013 امضا نشود برای پلان خروج نیرو های امریکایی خیلی مشکل خواهد شد.

اما وی در مورد این مشکل احتمالی جزیات نداد. سخنگوی وزارت دفاع امریکا به خبرنگاران گفت که پنتاگون امیدوار است تا موافقنامه امنیتی و دفاعی با افغانستان به زود ترین فرصت ممکن امضا شود.

لویه جرگه مشورتی پس از کار روی متن مسوده موافقتنامه امنیتی آن را تایید کرد اما رییس جمهور کرزی باز هم همه را به انتظار فرا خواند.

حالا شورای ملی افغانستان در مورد این سند تصمیم می گیرد و در صورت تصویب، رییس جمهور افغانستان باید آن را امضا کند اما تا حالا معلوم نیست که کابل چی زمانی برای امضای این سند آماده می شود.
XS
SM
MD
LG