لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

حقجو: رییس جمهور کرزی هرچه عاجل موافقتنامه امنیتی را امضا کند


مسوولان اتاق تجارت و صنایع می گویند که امضای هرچه عاجل موافقتنامه امنیتی و دفاعی بین کابل و واشنگتن می تواند، چرخ بطی اقتصادی در کشور را سرعت بخشد.

محمد قربان حقجو رییس این اتاق به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که با درنظر داشت وضعیت سرمایه گذاری و کار و بار در کشور، رییس جمهور کرزی باید هرچه عاجل این موافقتنامه را امضا کند:

« انتظار سکتور خصوصی از رییس جمهور کرزی اینست که در قسمت امضای قرارداد امنیتی و دفاعی با امریکا از خود جدید به خرچ بدهد و هرچه زودتر آنرا امضا بکنند بخاطر اینکه بسیاری از پروژه های اقتصادی و برنامه های سرمایه گذاری در حالت تعلیق مانده و سرمایه گذاران در یک حالت سردرگمی و عدم اعتماد نسبت به آینده قرار گرفته اند. اگر این قرارداد امضا شود روند سرمایه گذاری ها سرعت می یابد. »

به روز یکشنبه حدود دو هزار و پنجصد تن از نماینده گان مردم در لویه جرگه مشورتی هم با نشر قطعنامه گفتند که رییس جمهور کرزی باید این موافقتنامه را هرچه عاجل امضا بکند.

آقای حقجو همچنان با نشر یک سروی تازه اتاق تجارت و صنایع از وضعیت نامطلوب کار و بار در کشور هشدار داد.

این سروی وضعیت کار و بار را در یک سال گذشته در ولایات کابل، بلخ و قندهار نشان می دهد.

در این سروی با یک هزار و دوصد و سه مسول شرکت های سکتوری در بخش های تولید، ساختمانی، خدمات و تجارت گفتگو شده و نتیجه آن کاهش کار و بار و سرمایه گذاری را نشان
می دهد.

قربان حقجو رییس اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که این سروی به هزینه دوازده و نیم هزار دالر امریکایی انجام شده و هدف آن جلب توجه به وضعیت سکتور خصوصی در کشور می باشد:

« در کل یافته های این سروی نشان میدهد که نسبت به سال گذشته وضعیت نامطلوب تر شده است و خوشبینی سکتور خصوصی نسبت به آینده کمتر شده و در قسمت سکتورها از بین چهار سکتور که تولید، ساختمان، خدمات و تجارت می باشد، بخش تولید نسبت به سه سکتور دیگر وضعیت بهتر کسب کرده و خدمات ما وضعیت اش خراب شده، بخصوص وضعیت سکتور ساختمان خرابتر شده است. »

آقای حقجو علت عمده کاهش کار و بار در کشور را عدم امنیت، خروج نیروهای بین المللی در پایان سال 2014 از افغانستان، عدم اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران به آینده شان، پایین آمدن عواید گمرکی و فساد اداری موجود در ادارات، می داند.

به باور آقای حقجو، اگر موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا هرچه زودتر امضا نشود، روند سرمایه گذاری و کار و بار در کشور بیشتر از پیش، کاهش خواهد یافت.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG