لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

«قرارداد امضا می شود، اما شرط های افغانستان باید برآورده شوند»


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان در مصاحبهء اختصاصی با رادیو آزادی
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان در مصاحبهء اختصاصی با رادیو آزادی
رییس جمهور افغانستان می گوید: پیش از آن که قرارداد امنیتی دوجانبه را با ایالات متحدهء امریکا امضا کند، دو شرط دارد که اگر برآورده شوند، قرارداد را به زودی امضا خواهد کرد.

حامد کرزی در یک مصاحبهء اختصاصی با رادیو آزادی گفت که امریکا می خواهد که این قرارداد تا پایان سال 2013 امضا شود. اما، آقای کرزی افزود که این تقاضای امریکا است، اما شرط های افغانستان این ها هستند:

« ما شرط امضا اش را منع حملات امریکایی ها بر خانه های مردم افغانستان ماندیم و آغاز عملی پروسهء صلح ماندیم. امریکایی ها این دو شرط ما را برآورده کنند، ما حاضر به امضای قرارداد هستیم و در آن صورت که این دو شرط عملی شود، قرارداد به خیر افغانستان است. »

رییس جمهور کرزی گفت که سوزان رایس مشاور امنیت ملی بارک اوباما در مسافرتش به کابل به او اطمینان داده که ایالات متحدهء امریکا نیت ندارد که در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان مداخله کند.

ولی، خانم رایس در مصاحبهء اختصاصی خود با تلویزیون خصوصی طلوع در مورد صلح گفته که نمی شود در یک شب برقرار شود:

« اگر رییس جمهور کرزی امضای قرارداد امنیتی دوجانبه را برگزیند، مقصد کلی این قرارداد این است که ایالات متحدهء امریکا را قادر می سازد که به حمایتش از تلاش های افغانستان برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار ادامه دهد. و چنانچه که مردم می دانند، این یک شبه انجام شده نمی تواند. ما گرز جادویی نداریم، اما توان این را داریم تا به کمک خود با نیروهای امنیتی افغان ادامه بدهیم، برای شان مشوره بدهیم، همکاری شان کنیم در حالی که آنان به یک نیروی با ظرفیت عالی مبدل می شوند. »

اما، رییس جمهور کرزی در صحبت با رادیو آزادی تاکید کرده گفت که اگر امریکا بخواهد صلح در افغانستان برقرار می شود. او افزود: می داند که کی ها دشمن صلح افغانستان هستند:

« امریکا است و پاکستان است. اگر امریکا از ما قرارداد امنیتی را می خواهد در مورد صلح با ما همکار شود. در آن صورت ما حضور امریکا را در افغانستان به خیر کشور می دانیم. در نبود صلح قرارداد امنیتی با افغانستان به این معنا که بعضی از ولایات افغانستان و بعضی از ولسوالی های افغانستان که مردم در آن جا مخالف این قرار داد استند به طرف طالب بروند، تشکیل شوند، و طالب در آن جا مستقر باشد و ما در این جا در کابل و جاهای دیگر افغانستان، عملاً در آن صورت افغانستان صاحب دو حکومت می شود. و آن برای افغانستان کشنده و خطرناک است و ابداً اجازه نخواهیم داد. »

رییس جمهور کرزی به رادیو آزادی گفت که امریکا تاکنون به اساس مجوز سازمان ملل متحد در افغانستان حضور داشته ولی وقتی که قرارداد امنیتی با این کشور امضا شود، به اساس امضای این قرارداد در افغانستان خواهد بود و آن وقت به گفتهء آقای کرزی خوب و بدش به دوش حکومت افغانستان خواهد بود.

لویهء جرگهء مشورتی پس از چهار روز بحث در مورد مسودهء قرارداد امنیتی دوجانبه میان کابل و واشنگتن آن را تایید کرد و از رییس جمهور کرزی خواست که به زودی امضایش کند.

شماری از کارشناسان به این باورند که رییس جمهور کرزی فیصلهء جرگهء را از نظر دور می اندازد که خودش آن را فرا خوانده بود.

بسیاری از افغان ها نگران اند که اگر این قرارداد امضا نشود، کمک های امریکا با افغانستان خدشه دار خواهد شد.

داکتر توماس بارفیلد رییس انستیتیوت امریکا برای مطالعات افغانستان می گوید: رییس جمهور کرزی بازی بسیار خطرناکی می کند.

او در صحبت تلیفونی به رادیو آزادی می گوید:
« کرزی بازی خطرناکی را انجام می دهد زیرا من فکر می کنم که ادارهء اوباما ممکن است تصمیم بگیرد که هیچ سرباز خود را در افغانستان باقی نگذارد. و این برای افغانستان خطرناک خواهد بود. »

بارفیلد می گوید: در صورت خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان، حکومت های آنان ممکن است تصمیم بگیرند که دیگر اردوی افغانستان را تمویل نکنند و این یک زیان بسیار عمده برای حکومت کابل خواهد بود و بیم آن می رود که در آن صورت افغانستان یک بار دیگر دچار جنگ داخلی شود.

داکتر بارفیلد می گوید: رییس جمهور کرزی می تواند این قرارداد را امضا کند و همزمان اعلان کند که جایگزین او و مردم افغانستان در مورد نتیجهء آن قضاوت کنند و خودشان اقدام مناسب را اتخاذ کنند.

بارفیلد می افزاید که این نمایانگر اداره نیرومند ملی و رهبری خواهد بود در مقایسه با مشاجرهء شخصی که او اکنون انجام می دهد.
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان در مصاحبهء اختصاصی با رادیو آزادی
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان در مصاحبهء اختصاصی با رادیو آزادی


برای شنیدن مکمل مصاحبه اختصاصی رییس جمهور با رادیو آزادی روی لنک زیر کلک کنید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:30:50 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG