لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

برخی اعضای ولسی جرگه می گویند، فیصلهء جرگه مشورتی باید قبول شود


شماری از نماینده های مردم در ولسی جرگه افغانستان می گویند که رئیس جمهور کرزی باید به فیصله لویهء جرگه احترام بگذارد.

آنان در نشست عمومی روز چهارشنبه این جرگه امضای قرار داد امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن را به نفع مردم کشور خواندند.

نفیسه عظیمی یکی از این وکلا گفت که با توجه به شرایط کنونی در افغانستان امضای این قرار داد ضروری است:

« این یک مساله عادی نیست سرنوشت مردم افغانستان در این مساله رقم می خورد، تجار ما منتظر امضای قرارداد امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن است. تجارت، کارهای سیاسی و اجتماعی مردم همه بستگی با امضای این قرارداد دارد، امضای این سند به نفع مردم افغانستان است و این نظر تمام مردم این کشور است که آن را در لویه جرگه مشورتی بیان داشتند و مشوره آنان باید قبول شود. »

بحث ها روی امضای قرار داد امنیتی و دفاعی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا از یک و نیم سال بدینسو جریان داشت.

سپس رئیس جمهور کرزی بخاطر تصمیم گیری در این مورد لویه جرگه مشورتی را فرا خواند.

لویه جرگه مشورتی که بتاریخ 30 عقرب آغاز و برای چهار روز ادامه داشت برای امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن رای مثبت داد.

از سوی دیگر جریان سیاسی موج تحول افغانستان می گوید که امضا نکردن قرارداد امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن به معنی نادیده گرفتن خواست مردم افغانستان است.

فوزیه کوفی رئیس این جریان به روز چهارشنبه در نشستی خبری در کابل وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان را وابسته به امضای این قرارداد خواند و از رئیس جمهور کرزی تقاضا کرد تا امضای آن را به تاخیر نیاندازد:

« وضعیت سیاسی و وضعیت اقتصادی افغانستان با امضای قرار داد امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن رابطه مستقیم پیدا کرده است. زمانی که لویه جرگه مشورتی برای امضای عقد این پیمان مشوره داد رئیس جمهور دیگر دلیلی برای به تاخیر انداختن امضای آن ندارد.
گروگان گرفتن این پیمان بخاطر اهداف شخصی به نفع مردم افغانستان نیست، رئیس جمهور کرزی هرچه زودتر با تشخیص منافع مردم کشور باید این قرارداد را امضا کند اما اگر آن را امضا نکند به معنی نادیده گرفتن خواست مردم افغانستان است. »

این اظهارات در حالی صورت می گیرند که رئیس جمهور حامد کرزی به تازهء گی در یک مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفت که پیش از آن که قرارداد امنیتی دوجانبه را با ایالات متحدهء امریکا امضا کند، افغانستان دو شرط دارد.

آقای کرزی گفته است که امضای قرار داد امنیتی و دفاعی با واشنگتن را مشروط بر توقف حملات امریکایی ها بر خانه های مردم افغانستان و آغاز عملی پروسهء صلح ساخته است.

مشاور امنیت ملی امریکا در سفر اش به کابل هشدار داده است که اگر افغانستان توافقنامه امنیتی و دفاعی را با آن کشور امضا نکند، واشنگتن نمی تواند به کمک های مالی و حضور نظامی اش در این کشور ادامه بدهد.

سحر لیوال
XS
SM
MD
LG