لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

صدراعظم پاکستان برای صحبت در مورد پروسه صلح به کابل میاید


مقامات افغانستان و پاکستان می گویند صدراعظم پاکستان نواز شریف در هفته آینده برای صحبت در مورد پروسه صلح افغانستان به کابل خواهد رفت.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اعزاز احمد چودری آقای شریف با رییس جمهور کرزی در مورد آزادی تعداد دیگری از رهبران طالبان و پروسه صلح افغانستان صحبت خواهد کرد.

نواز شریف که در ماه جون صدراعظم پاکستان انتخاب شد روز شنبه به کابل می رسد. قبل از این او در ماه اگست در اسلام آباد با رییس جمهور افغانستان دیده بود و همچنان دو رهبر به دعوت صدراعظم بریتانیا به لندن رفته و در آنجا هم ملاقات داشتند.

نظر به گزارش خبرگزاری آلمان یک مقام افغان گفته است موضوع کمک پاکستان در فراهم ساختن زمینه برای ملاقات بین حکومت افغانستان و رهبران طالبان جز اساسی صحبت های دو رهبر خواهد بود.

طالبان افغان چندین بار با مذاکرات صلح با حکومت افغانستان مخالفت نشان داده اند. حکومت کابل از پاکستان خواسته است که راه آغاز مذاکرات آنها را با طالبان باز نماید، زیرا حلقه رهبری طالبان افغان در پاکستان است و پاکستان بر آنها نفوذ دارد.

رییس جمهور کرزی در هفته جاری در لویه جرگه مشورتی گفت که صلح افغانستان بدست امریکا و پاکستان می باشد.

نواز شریف بعد از آن به افغانستان سفر می کند که کشورش تعداد دیگری از افراد مهم طالبان افغانستان را آزاد کرده است.

افراد نو آزاد شده طالبان از ملا عبدالاحد جهانگیروال، ملا عبدالمنان و ملا یونس عبارت می باشند.

سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان مولوی شاهزاد شاهد از رهایی این افراد استقبال کرده است:
« ما این را یک قدم نیک می خوانیم. این سه نفری که آزاد شده اند، طبق معلومات مقامات متوسط در وقت طالبان بودند و نقش دارند و ما از آن استقبال می کنیم. »

جهانگیروال در زمان حکومت طالبان مشاور و یاور ملا محمد عمر بود، عبدالمنان بحیث والی هلمند کار می کرد و یونس هنوز هم قوماندان باقی مانده است.

این افراد صرف چند روز بعد از آن رها شدند که نماینده گان شورای عالی صلح افغانستان به پاکستان رفته و در آنجا با ملا عبدالغنی بردار شخص شمار دوم طالبان و یک تعداد دیگر از افراد آنها ملاقات کردند.

به گفته مقامات افغانستان در ماه گذشته پاکستان ده ها طالب عادی افغان را نیز از حبس رها کرده است.
XS
SM
MD
LG