لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

صدراعظم سوریه: به ژنیو برای تسلیم قدرت نمی روییم


صدراعظم سوریه وایل الحلقی اظهار داشت نماینده گان حکومت وی به این خاطر به ژنیو نمی روند که قدرت را تسلیم کنند و می خواهند در مورد یک راه حل سیاسی بحث کنند.

استعفای حکومت سوریه یکی از خواسته های اساسی اپوزسیون در بحران این کشور می باشد که از دو نیم سال به اینسو دوام دارد.

اما حلقی می گوید:
« ما طوری که تکراراً گفته ایم به ژنیو برای تسلیم قدرت نمی روییم، بلکه می خواهیم در پروسه تصمیم گیری با دیگران اشتراک نماییم. شما میدانید حکومت ها در کشورهای جهان به اساس بلاک ها در پارلمان های آنها تشکیل می شوند. ما با دیگران در یک پارلمان شامل می شوییم تا حکومت وحدت ملی تشکیل شود. »

کنفرانس بعدی که بنام ژنیو 2 یاد می شود ارتباط دارد با کنفرانس بین المللی ماه جون سال 2012 که در ژنیو برگزار شده بود. در این اجلاس در مورد تشکیل یک حکومت عبوری در سوریه صحبت شد، ولی تقاضا نشد که رییس جمهور بشار الاسد از قدرت برکنار شود.

اما رهبر ائتلاف ملی سوریه احمد جربا به خبرگزاری ها گفت که او ملاقات ژنیو را یک اقدام برای تشکیل حکومت انتقالی دموکراتیک در سوریه می شمارد که اسد در آن اشتراک نخواهد داشت:

« ژنیو 2 یک مرجع انتقالی می باشد که چهارچوب ریاستی خواهد داشت و به سمت تشکیل یک حکومت واقعی دموکراتیک و انتقالی در سوریه کار خواهد کرد. این درک ما از کنفرانس ژنیو می باشد و بشار الاسد در سوریه آینده ندارد و در حکومت موقت و یا انتقالی هم نقشی نخواهد داشت. »

جربا افزود ایران می تواند در این کنفرانس سهم بگیرد بشرطی از کمک به گروه های که از رژیم سوریه پشتیبانی می کند، دست بکشد.

روز چهارشنبه وزرای خارجه ایران و ترکیه در تهران از طرف های درگیر سوریه خواهان آتش بس فوری شدند تا به مذاکرات صلح امکان و فرصت داده شود. ایران و ترکیه دو جناح مخالف را در جنگ سوریه حمایت می کنند. ترکیه همراه با قطر، عربستان سعودی، ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا از حامیان مهم شورشیان سوریه می باشد.

ایالات متحده روز چهارشنبه بار دیگر در مورد تشکیل یک حکومت انتقالی در سوریه صحبت کرد. سخنگوی وزارت خارجه امریکا جین ساکی این ادعا را که خارجیان در بحران سوریه دست میزنند، رد کرده گفت تشکیل یک حکومت انتقالی بهترین راه خاتمه دادن به خونریزی و رنج مردم سوریه می باشد.

در تخمین ها گفته می شود که از آغاز بحران در سوریه تا حال 120 هزار نفر کشته شده و میلونها نفر دیگر بیجا شده اند.
XS
SM
MD
LG