لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

«تاخیر در امضای سند امنیتی، مملکت را به چالش مواجه می سازد»


شماری از نهاد های جامعه مدنی و احزاب سیاسی بخاطر تاخیر در امضای سند امنیتی و دفاعی با امریکا ابراز نگرانی کردند.

تعهد ملی برای نجات افغانستان یکی از همین سازمانها، می گوید رییس جمهور کرزی باید به فیصله لویه جرگهء مشورتی احترام بگذارد و توافقنامه را با جانب امریکا امضا نماید.

شماری از کاندیدان حذف شده از فهرست انتخابات ریاست جمهوری که رهبری سازمان تعهد ملی را بر عهده دارند به روز پنجشنبه در یک نشست خبری، تاخیر در امضای این سند را به ضرر افغانها خواندند.

تعهد ملی یک قعطنامه را نیز صادر کرد که بخشی از قعطنامه توسط سلمان علی دوست زاده یکتن از اعضای سازمان به خوانش گرفته شد:
« تعهد ملی برای نجات افغانستان امضای سند امنیتی با امریکا را که شرکت کننده گان اعضای جرگه مشورتی به اتفاق آرا به امضای آن تاکید داشتند در راستای تامین منافع ملی کشور می داند، تاخیر در امضای این سند بخاطر منافع شخصی مملکت را به چالش مواجه می سازد. »

این نگرانی ها و تقاضاها در حالی مطرح می شوند که یک روز قبل شماری از اعضای ولسی جرگه و جریان سیاسی موج تحول نیز بخاطر عملی کردن فیصله لویه جرگه از سوی رییس جمهور تاکید کردند.

آنها گفتند، تاخیر در امضای این توافقنامه مخالف با خواسته های مردم افغانستان می باشد.

لویه جرگه مشورتی که بتاریخ 30 عقرب آغاز و برای چهار روز ادامه یافت، امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا را تایید کرد.

اما رییس جمهور کرزی به روز سه شنبه در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفته است که سند امنیتی و دفاعی را زمانی با امریکا امضا می نماید که شرط های حکومت افغانستان از سوی واشنگتن پذیرفته شود.

آقای کرزی همچنان گفته است که اگر این توافقنامه بدون پذیرفتن شرط های حکومت افغانستان امضا شود، در آینده این سند به ضرر افغان ها تمام خواهد شد.

توقف عملیات نیروهای امریکایی در خانه های مردم افغانستان و آغاز عملی پروسه صلح از جمله شرط های حکومت افغانستان بخاطر امضای این سند می باشد.

مقام های امریکایی گفته اند که اگر این توافقنامه تا کمتر از یک ماه دیگر امضا نشود، تمام عساکر امریکایی افغانستان را تا پایان سال 2014 ترک خواهند کرد.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG