لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

عظیمی: برای تامین امنیت دایمی قوای افغان باید به خود متکی شوند


وزارت دفاع ملی افغانستان می گوید هفتاد فیصد تلفات سربازان افغانستان در انفجار ماین ها و مواد انفجاری جابجا شده در کنار سرک ها صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان جنرال ظاهر عظیمی روز چهارشنبه اظهار داشت اردوی ملی افغانستان برای از بین بردن این نارسایی، افزایش موثریت عملیاتی و مصونیت عساکر خود به وسایل، تعلیم و تربیه و برنامه های وسیع نیاز دارد.

جنرال عظیمی با یک گروه سخنگویان حکومت افغانستان به مرکز پیمان ناتو در بروکسل رفته تا در مورد حالات امنیتی و سیاسی افغانستان بعد از بیرون شدن قوای خارجی در سال 2014 از افغانستان صحبت کند.

ایالات متحده امریکا می گوید اگر اردوی ملی افغانستان می خواهد برنامه های تعلیم و تربیه عساکر خود را ادامه بدهد، رییس جمهور کرزی باید تا ختم سال جاری موافقت همکاری امنیتی دوجانبه را با امریکا امضا کند. به اساس این موافقت یک تعداد از مربیان نظامی امریکا بعد از سال 2014 هم در افغانستان می مانند تا در تعلیم و تربیه سربازان افغان سهم بگیرند.

رییس جمهور کرزی در مصاحبه اختصاصی خود به رادیو آزادی گفت در صورت این موافق را امضا خواهد کرد که عساکر امریکایی خود سرانه بر خانه های افغانها عملیات انجام ندهند.

در عین حال وزارت دفاع ملی افغانستان می گوید قوای افغان در پهلوی برنامه های تعلیمی در ساحات استخبارات، انجنیری و لوژیستیک نیر به کمک نیاز دارند.

طرف افغانستان امیدوار است که کشورهای عضو ناتو در ساحه تهیه وسایل کمک خواهند کرد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید قوای افغانستان هنوز هم یک طیاره فعال ندارد.

جنرال عظیمی گفت به مقابل تهدید های خارجی به سیستم دفاع هوای نیاز اشد دارند و همچنان به تانکها و زره پوش ها نیاز است و به شمول امریکا تمام کمک کننده گان باید به آن توجه کنند.
XS
SM
MD
LG