لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

تهران از ناظران سازمان ملل متحد دعوت کرد، از نیروگاه اراک دیدن کنند


ادارهء بین المللی انرژی اتمی می گوید، تهران از ناظران سازمان ملل متحد دعوت کرده تا به ایران رفته و دستگاه های مربوط به فعالیت های اتمی این کشور را در اوایل ماه آینده بررسی کنند.

یوکیا امانو رییس ادارهء بین المللی انرژی اتمی، این سخنان را دیروز در دیدار با هیات مدیرهء این اداره در ویانا پایتخت اتریش بیان کرد:
« من می توانم به هیات مدیره اداره بین المللی نظارت از انرژی اتمی خبر دهم که ما از سوی ایران برای بازدید دستگاه تولید آب سنگین در اراک به تاریخ هشتم ماه دسمبر امسال دعوت نامهء بدست آورده ایم. »

به اساس توافقی که روز یکشنبه میان تهران و شش کشور نیرومند جهان صورت گرفت، ایران حاضر شد تا برنامهء غنی سازی یورانیم خود را برای شش ماه متوقف کند، فعالیت ریکتور هسته یی اَرَک را متوقف کند و مواد سوخت دستگاه های اتمی را به پایگاه های که در آنها ریکتور نصب اند، انتقال ندهد.

در بدل، شماری از تحریم های وضع شده بالای ایران برطرف خواهند شد. یوکیا امانو گفت، بر اساس این توافقنامهء موقت اداره بین المللی نظارت از انرژی اتمی نقش اساسی را در نظارت از تطبیق این موافتنامه دارد.

وی گفت:
« من از کاترین اشتون نمایندهء ارشد اتحادیه اروپا از جانب قدرت های جهان، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و امریکا نامهء را در باره پلان عملیاتی مشترک که به تاریخ 24م ماه نوامبر در ژینو با ایران موافقه شد، بدست آوردم. در این نامهء نمایندهء ارشد این کشورها آمده است، که ادارهء بین المللی نظارت از انرژی اتمی رول مهمی را در بررسی اقداماتی مربوط به مسایل اتمی دارد که در ژینو روی آن موافقه شده است. ما در حال حاضر راه های را بررسی می کنیم که عناصر این موافقتنامه آن را به این اداره مربوط می داند تا بتواند آن را در عمل پیاده کند. »

گفته می شود، ریکتور تحقیقاتی که در دستگاه اراک ایران نصب و ساخته می شود، موجب نگرانی جامعه بین المللی است. زیرا یکی اجزای تولید جانبی در مصارف سوخت آن امکان دارد پلوتونیم با درجه بالا باشد که میتواند در تولید سلاح اتمی بکار رود.
XS
SM
MD
LG