لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

اکثر روزنامه های بین المللی، روی موافقتنامهء امنیتی بحث کرده اند


موافقتنامهء امنیتی و دفاعی بین کابل و واشنگتن به یکی از داغترین موضوعات مورد بحث در رسانه های پر تیراژ جهان مبدل شده است.


والستریت ژورنال
والستریت ژورنال در مقالهء به مصاحبهء رییس جمهور حامد کرزی با رادیو آزادی اشاره کرده و نوشته است: "کرزی می گوید تا آنکه امنیت در افغانستان برقرار نشود موافقتنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را امضا نخواهد کرد".

روزنامهء واشنگتن پوست هم در گزارشی به سخنان رییس جمهور حامد کرزی با رادیو آزادی اشاره کرده است.

درین مقالهء واشنگتن پوست آمده است رهبران سیاسی افغانستان بالای حامد کرزی فشار آورده اند تا پیمان همکاری های امنیتی و دفاعی با واشنگتن را امضا کند.

حکومت امریکا تاکید دارد که این پیمان باید تا پایان سال عیسوی جاری امضا شود در غیر آن همهء سربازانش را در سال آینده از افغانستان بیرون خواهد کرد.

واشنگتن پوست نوشته است، سیاستمداران افغان مطمین نیستند که نیروهای امنیتی افغان تا پایان سال آینده توانایی حفظ امنیت کشور شانرا پیدا خواهند کرد و اگر موافقتنامهء امنیتی امضا نشود امریکا کمک سالانه بیش از چهار ملیارد دالر با قوای امنیتی افغان را قطع خواهد کرد.

روزنامه به نقل از معین مرستیال یک سیاستمدار افغان نوشت که گفته است: "اگر موافقتنامهء امنیتی امضا نشود افغانستان درگیر جنگ داخلی خواهد شد و مسوولیت آن به دوش کرزی است".


واشنگتن پوست
واشنگتن پوست می نویسد که شماری دیگر از سیاستمداران و کارشناسان افغان به این باور اند که حکومت افغانستان به خاطری این سند را امضا نمی کند که تحت فشار ایران است، اما برخی دیگر باور دارند که حامد کرزی از امریکا می خواهد که در انتخابات سال آینده از کاندید مورد نظرش حمایت کند.

روزنامه به نقل از مقامات امریکایی نوشته است که حدود یک سال بالای این موافقتنامه بحث و گفتگو شد و آنها نمی خواهند ازین بیشتر بحث ها ادامه یابند.


نیویارک تایمز
روزنامهء نیویارک تایمز هم در مقالهء به همین موضوع پرداخته است.
این روزنامه به نقل از محمد همایون شینواری، یکی از مشاورین کرزی که در جریان مذاکرات حضور داشته می نویسد که موقف کرزی او را حیران کرده است.

شینواری به نیویارک تایمز گفته است، ممکن است این یک بازی سیاسی باشد که رییس جمهور یا به خاطر منافع ملت و یاهم به خاطر منافع خودش انجام میدهد.

شینواری افزوده است که به نظر او رییس جمهور کرزی درین خصوص به زودی موقف خود را تغییر نخواهد داد و تا آخرین توان ایستاده گی خواهد کرد.


شیگاگو تریبیون
روزنامهء امریکایی شیکاگو تریبیون پاسخ های رد رییس جمهور کرزی مقامات امریکایی را خسته ساخته و حالا واشنگتن به دیگر مقامات افغان رو آورده است.


لاس انجلس تایمز
اما برخلاف این نظر، روزنامهء لاس انجلس تایمز می نویسد این سند تا آنکه رهبران هردو کشور موافق آن نباشند امضا نخواهد شد.

یک مقام امریکایی به لاس انجلس تایمز گفته است، ممکن است خود رهبران دو کشور این سند را امضا نکنند.
XS
SM
MD
LG