لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

نوازشریف فردا به کابل می رود


نواز شریف صدراعظم پاکستان
نواز شریف صدراعظم پاکستان
اعزاز احمد چوهدری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است، قرار است نواز شریف صدراعظم این کشور فردا شنبه به کابل برود.

اعزاز احمد چوهدری می گوید، نواز شریف در این سفر یک روزه اش به کابل با رییس جمهور کرزی و برخی از مقام های ارشد افغانستان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

به گفته وی در این سفر که هدف آن بهبود روابط دو جانبه است، صدراعظم پاکستان با مقام های افغان روی روند صلح افغانستان و وضعیت آن کشور پس از خروج بخش اعظم نیروهای خارجی در پایان سال 2014 از این کشور با مقامات بحث و گفتگو می کند.

نواز شریف در حالی به کابل می رود که رییس جمهور کرزی طی مصاحبه اختصاصی که هفته گذشته با رادیو آزادی داشت پاکستان را یکی از موانع در مقابل روند صلح افغانستان خوانده گفت، انتظار دارد تا در ملاقات با نواز شریف صدراعظم پاکستان روی پیشرفت گفتگو های صلح به خصوص پس از آزاد شدن ملا برادر در پاکستان صحبت مفصل کند:

« من می دانم که موانع در مقابل پروسه صلح ما کی ها اند، امریکا و پاکستان است. من از جریان مذاکرات و رفتن صلاح الدین ربانی رییس شورای صلح به دیدن ملا برادر آگاه هستم و اینکه آنجا چی شد اکنون بالای آن صحبت نمی کنیم. انتظار هستیم که صدراعظم پاکستان به کابل تشریف بیارند تا در مورد مفصل صحبت کنیم.»

مقام ها و آگاهان پاکستانی سفر نواز شریف به کابل را خیلی مهم می خوانند.

طاهر خان یکی از آگاهان پاکستانی در مورد می گوید، وقت آن رسیده که روابط افغانستان و پاکستان هر چه بیشتر بهبود بیابد و این به نفع هر دو کشور است:

« بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان ضروری است چرا که قرار است نیرو های خارجی از افغانستان بیرون شوند و نگرانی های وجود دارد که اگر روند صلح آن کشور پیشرفت نکند ممکن خانه جنگی ها دامن زده شود. رییس جمهور کرزی در سخنان اش در لویه جرگه مشورتی گفت که کلید صلح افغانستان در نزد پاکستان و امریکا است در این صورت که امید های افغانستان با پاکستان وابسته است، سفر نواز شریف خیلی اهمیت دارد.»

حکومت پاکستان هفته گذشته سه طالب افغان را از زندان های این کشور آزاد ساخته و آن را یک اقدام برای بهبود روند صلح افغانستان خواند.

اما سمیع یوسفزی خبرنگار افغان در پاکستان به این باور است که آزاد ساختن این سه طالب به سفر نواز شریف ارتباط دارد:

«دقیقاً که یک ارتباط با سفر صدراعظم پاکستان به کابل دارد. پاکستان نشان داد که حسن نیت دارد و رییس شورای صلح افغانستان که به اسلام آباد آمد به خواست آن سه طالب دیگر رها کرد. رهایی طالبان در بالای ماحول مذاکرات نواز شریف با حامد کرزی تاثیر مثبت دارد.»

این سفر نواز شریف نخستین سفر وی به کابل پس از به قدرت رسیدن در پاکستان است.

وی در حالی کابل می رود که اسلام آباد بار ها از سوی مقام های افغان به حمایت از شورشیان در افغانستان متهم شده است.
XS
SM
MD
LG