لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۷

محور: این سفر صدراعظم پاکستان نظر به سفرهای دیگر فرق دارد


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب شان را در مورد سفر صدراعظم پاکستان به کابل و توافقنامۀ امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا اختصاص داده اند.

آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی در یک مطلب بالای موضوع به صحنه آمدن مجاهدین و طالبان در افغانستان و دست داشتن پاکستان و نواز شریف در آن نگاشته است که هیچگاهی گفتگو های صلح افغانستان با پاکستان به یک نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

در این حال روزنامه های دولتی هیواد و انیس نیز در مورد سفر نواز شریف به کابل تبصره کرده اند.

هیواد
روزنامه هیواد در سرمقاله خود بر روبرو نشدن ملا برادر با مقامات شورای عالی صلح در سفر اخیر هیات این شورا به پاکستان پرداخته می نویسد که در پروسۀ صلح افغانستان باید به پاکستان به نظر شک دید زیرا پاکستان با وجود وعده های مکرر هیچگاهی در این راستا همکاری صادقانه نداشته است.

محور
نویسنده سرمقاله محور به این باور است که این سفر صدراعظم پاکستان نظر به سفر های دیگر فرق دارد، زیرا امروز مقامات افغان به تنهایی و بدون مداخله دیگران با جانب پاکستان صحبت می کنند.
نویسنده این گفتگو ها را موفق می خواند و دلیل می آورد که این گفتگو ها بدون مداخلۀ خارجی ها خواهد بود.

ویسا
در سرمقاله روزنامه ویسا آمده است، در حالیکه گفتگو ها در مورد توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا جریان داشت در اولین روز لویه جرگه مشورتی توسط حملات بمبی نیروهای امریکایی در منطقه بتی کوت ننگرهار، غزنی و هلمند افغان های بی گناه کشته شدند.

سرمقاله نویس در ادامه می نگارد که شماری از صاحب نظر ها از رییس جمهور کرزی می خواهند که هر چه عاجل تر این توافقنامه را امضا کند، اگر نه امریکا به زودی تصمیم خارج نمودن تمام نیرو های خود را از افغانستان خواهد گرفت.

سرمقاله نویس می پرسد، کسانیکه چنین موقف را اختیار کرده اند حد اقل این جنایت را باید مد نظر گرفته و حضور نظامی امریکا را در بدل کشته و زخمی شدن افغان های بی گناه منظور نکنند.

ملی باور
روزنامه ملی باور همچنان روی همین مسأله تبصره کرده و نوشته است، تأکید کرزی، حملات بمبی و هوایی نیرو های امریکا و موقف رییس لویه جرگه مشورتی میان مردم پرسش های را بوجود آورده است.

نویسنده به این باور است، رییس جمهور نمی خواهد خود را ملامت نشان دهد و در اواخر حاکمیت خود می خواهد ثابت نماید که مدافع مردم خود است.

سرنوشت
اما روزنامه سرنوشت تاکید می کند که امریکا شرط های افغانستان را قبول کند، نویسنده سرمقاله به این باور است اگر امریکا چنین نکند پس برای خود امریکا عواقب بد به بار خواهد آورد و منافع اش در افغانستان و منطقه با تهدید های جدی روبرو خواهد شد.

حمیرا الکوزی
XS
SM
MD
LG