لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

امان: هنوز هم سلاح غیر قانونی نزد افراد غیر مسوول موجود است


وزارت امور داخله افغانستان می گوید که نا امنی ها در برخی از ولایات سبب شده تا برنامه دایاگ یا جمع آوری اسلحه از افراد غیر مسوول به گونه درست در این کشور عملی نشود.

جنرال نجیب امان معاون اوپراتیفی ریاست مبارزه با تروریزم وزارت امور داخله به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که برنامه دایاگ در افغانستان طوری که لازم بود کامیاب نبوده است.

آقای امان همچنان گفت، آنان تلاش می نماید تا پروسه دایاگ یا جمع آوری اسلحه از افراد غیر مسوول را در تمام نقاط افغانستان تطبیق کنند:

« به دلیل فرهنگ حاکم در افغانستان هنوز هم ما باید بپذیریم که وزارت داخله هنوز نتوانسته اسلحه را آنچنان که لازم است بدست بیاورد، چرا هنوز اسلحه غیر قانونی در اختیار مردم غیر قانونی موجود است این خود گواه آن است که ما پروسه را صد در صد نتوانستیم آنچنان که است تطبیق نمایم.»

به گفته مقامات وزارت امور داخله، برنامه دایاگ یا جمع آوری اسلحه از افراد غیر مسوول در سال 2003 میلادی در افغانستان آغاز شده و تا حالا بیش از بیست و هفت هزار میل اسلحه از ولایات مختلف به برنامه دایاگ سپرده شده است.

وزارت امور داخله به روز شنبه نیز حدود 150 میل اسلحه مختلف النوع را که از پروسه دایاگ بدست آورده بود به وزارت دفاع تسلیم کرد.

در همین حال مقامات وزارت دفاع افغانستان نیز افزایش افراد مسلح غیر مسوول در ولایات مختلف کشور را تایید می نمایند.

جنرال عبدالوهاب جوینده رییس زون مرکزی اوپراتیفی دایاگ وزارت دفاع در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنها در نظر دارند تا به همکاری ارگان های کشفی این افراد را شناسایی نمایند:

« حالا ما یک پروسه را رویدست گرفتیم که اول به همکاری ارگان های کشفی شناسایی می نمایم، آن عده قوماندانان که سلاح را در منزل شان بطور غیر قانونی دارند اول برای آنها می گویم که اسلحه شان را به پروسه دایاگ تسلیم نمایند اگر تسلیم نکردند از طریق ارگان های کشفی خانه های آنها تلاشی شده و سلاح را بدست می آوریم.»

مقامات وزارت امور داخله افغانستان در حالِ از عدم تطبیق کامل برنامه دایاگ در افغانستان سخن می زنند که مردم عام در این کشور نیز از موجودیت افراد مسلح غیر مسوول در ویالات مختلف ابراز نگرانی می کنند.

آنها می گویند که در بسیاری از نقاط افغانستان افراد مسلح غیر مسوول باعث آزار و اذیت مردم شده و در بسیاری موارد این افراد دست به کشتن و اختطاف افراد نیز می زنند.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG