لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

برخی از اعضای ولسی جرگه: مکتوب غلط به مشرانوجرگه ارسال شده است


تعدادی از اعضای ولسی جرگهء افغانستان
تعدادی از اعضای ولسی جرگهء افغانستان
تعداد از اعضای ولسی جرگه اعتراض کردند که برخی کلمات در تذکره های الکترونیکی که به اکثریت آرا در جرگه فیصله گردید به دو شکل مختلف در دو مکتوب جداگانه به مشرانو جرگه فرستاده شده است.

آنان گفتند صالح محمد سلجوقی معاون دوم ولسی جرگه این مکتوب را به اساس سلیقه شخصی اش ترتیب و آن را به مشرانو جرگه ارسال کرده است.

به گفته این افراد، ولسی جرگه فیصله کرده بود که در تذکره های الکترونیکی ذکر نام افغان و اسلام کافی بوده درج نام اقوام مختلف در آن ضروری نیست.

کمال ناصر اصولی یکی از اعضای این جرگه با اشاره به فیصله ولسی جرگه کاپی از مکتوب ها را برملا کرده و آن را یک خیانت در برابر فیصله این جرگه خواند:

« این مکتوب به امضای سلجوقی صاحب به مشرانو جرگه فرستاده شده، سلجوقی صاحب یادت است که من و خودت در دفتر نشسته بودیم تصویب کلمه افغان شد یا نشد همین را خودت بگو وقتی که سلجوقی صاحب می گوید که شد خلاص شد از این جا هم تصویب شد.
هیات اداری از شما تقاضا داریم برادر، مساله شما نیست، مساله افغان هاست، مساله افغانستان است و مساله تمام اقوام است در این جا به این خیانت شما را به لوی څارنوالی معرفی می کنیم اگر شما ده ها مکتوب مختلط را روان می کنید.»


آقای سلجوقی که در این جرگه حضور داشت در این خصوص چیزی نگفت.

مشرانو جرگه حدود ده روز قبل این طرح را با در نظرداشت طرح حکومت در خصوص چاپ تذکره های الکترونیکی تصویب کرد.

به اساس این طرح در قسمت بالای تذکره نوشته شده است که تذکره تابعیت افغانستان اما ملیت، قوم و دین یک شخص در آن ذکر نشده است.

وزارت داخله افغانستان گفته است معلومات در خصوص هر شخص همراه با تمام جزیات آن در دیتابیس مرکزی ثبت می گردد.

اعضای معترض جرگه گفتند، اگر مکتوب به گونه نادرست آن به مشرانو جرگه فرستاده نمی شد این فیصله را نمی کردند.

عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه در اجلاس روز شنبه پنج تن از اعضای جرگه را تعیین کرد تا از دارالانشا فیصله جرگه و مکتوب اصلی را دریافت نمایند:

« کتوازی صاحب، غفاری صاحب، نجرابی صاحب، عثمانی صاحب و خواهر ما منگل صاحب آرشیف را مشاهده می کنند و گزارش را برای ما و شما می آورند.»

در یک سال گذشته در شورای ملی روی طرح قانون ثبت احوال نفوس بحث های گرم و جنجالی صورت گرفته است.

چگونگی مشخصات تذکره جدید الکترونیک یک بخش از این قانون است و به همین دلیل تصویب این قانون به درازا کشیده است.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG