لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۸

تلفات کارمندان موسسات امداد رسانی در افغانستان افزایش یافته است


سازمان ملل متحد می گوید، تلفات کارمندان موسسات امداد رسانی بشری در افغانستان افزایش یافته و به همین دلیل پس از سال 2014 میلادی نیازمندی افغانستان به کمک های بشری از این هم بیشتر خواهد شد.

سازمان ملل متحد می گوید، کارمندان موسسات کمکی رسانی در افغانستان به تهدید های فزآیندهء روبرو بوده و این تهدید ها را در هنگامی که نیرو های به رهبری امریکا برای خروج افغانستان آماده گی می گیرند، نگران کننده خوانده است.

مارک باودین هماهنگ کنندهء کمک های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان دیروز در یک اعلامیه گفت:
«من در مورد این تهدید ها در حالی که افغانستان در یک وضعیت دشواری انتقالی قرار دارد، خیلی نگران استم.»

خبرگزاری رویترز می نویسد: با خروج نیرو های خارجی از افغانستان، قوای امنیتی افغان به تنهایی خود در برابر جنگجویان طالبان خواهند جنگید. این مساله نگرانی ها را در میان آن عده کارکنان خارجی و افغان موسسات امداد رسان بین المللی در افغانستان افزایش داده که در عرصه های مختلفِ پروژه های بازسازی و انکشافی این کشور کار می کنند.

سازمان ملل متحد می گوید، از آغاز سال جاری میلادی به این سو، 36 کارمند موسسات کمک رسان بین المللی در افغانستان کشته شده اند.

از سوی دیگر، اسناد و معلومات امنیتی موسسات کمک رسانی نشان می دهند که از آغاز سال 2013 میلادی تاکنون، 73 کارمند این موسسات کشته، اختطاف و یا مجروح شده اند و این رقم نسبت به سال 2012 میلادی یک افزایش قابل ملاحظه را نشان می دهد.

موسسات کمک رسانی در افغانستان از سال 1997 میلادی به این سو، ارقام تلفات شان را ثبت می کنند و این اسناد نشان می دهد که تلفات امسال نسبت به هر زمانی دیگر بلند است.

مارک باودین هماهنگ کنندهء سازمان ملل متحد در امور کمک های بشری در افغانستان گفت، در ماه نوامبر 9 کارمند این موسسات در دو حادثه جداگانه کشته شدند.

در حادثهء اولی در 26 ماه نوامبر سه کارمند یک موسسه کمک رسانی در نتیجهء انفجار بمب که در کنار سرک جابجا شده بود، کشته شدند و در حادثهء دومی 6 کارمند موسسه کمک رسانی فرانسوی در یک کمین مردان مسلح در ولایت فاریاب به قتل رسیدند.

سازمان ملل متحد همچنان گفته است که سال جاری از سال 2001 میلادی به این سو، خونبار ترین سال برای کارمندان موسسات امداد رسانی در افغانستان به شمار می رود.

گفته می شود که در همین سال تلفات افراد ملکی و همچنان نیرو های امنیتی افغان نیز افزایش یافته اند.
XS
SM
MD
LG