لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

به هدف عملی کردن برخی از پروژه های ملی و زیربنایی یک سکرتریت ایجاد شد


حکومت افغانستان به هدف عملی کردن برخی از پروژه های ملی و زیربنایی در این کشور سکرتریت کلستر انکشاف و زیربنا ها را افتتاح کرد.

شماری از وزارت های افغانستان که عضویت سکرتریت کلستر انکشاف و زیر بنا ها را دارند می گویند که هدف از ایجاد این بخش آوردن هماهنگی به خاطر تطبیق برنامه های ملی و زیربنایی در کشور است.

وزیر فواید عامه که در حال حاضر ریاست این بخش را به عهده دارد تاکید دارد که از این طریق 50 درصد از برنامه ها و پروژه های ملی و زیربنایی عملی خواهند شد.

نجیب الله اوژن روز یکشنبه به هنگام گشایش سکرتریت کلستر انکشاف و زیربنا ها گفت که این سکرتریت روی تقویت اقتصاد عمومی کشور هم تاثیرات مثبت بر جا خواهد گذاشت:

« ضروت ایجاد این کلستر وقتی به میان آمد که پروژه ها به طور متوازن انکشاف داده نمی شد. حالا این کلستر می تواند تمام برنامه ها را به شکل واحد تنظیم کند و از پراکنده گی های که در بخش برنامه ریزی ادارات موجود بود، جلوگیری می کند تلاش ما براینست که بیشتر روی پروژه های زیربنایی و برنامه های که اقتصاد افغانستان را تقویت نماید تمرکز نمائیم.»

به گفته وزیرفواید عامه، کلستر به مفهوم کارعملی مشترک تمامی ادارات سکتوری بالای پروژه های زیربنایی است.

گفتنیست که وزارت های مالیه، اقتصاد، فواید عامه، معادن، انرژی و برق، شهر سازی و ترانسپورت عضویت این کلستر را دارند.

این سکرتریت به مصرف حدود 70 میلیون دالر از کمک های مالی بانک جهانی ایجاد شده و قرار است تا چهار سال دیگر فعالیت نماید.

از سوی دیگر وزارت مالیه می گوید که از طریق این سکرتریت 22 پروژه ملی در کشور تطبیق خواهند شد.

شفیق احمد قاریزاده معاون پالیسی این وزارت به خبرنگاران گفت که این برنامه برای نخستین بار از سوی خود افغان ها در کشور اجرا می شود:

« هدف از ایجاد این حلقه ها این بود که هماهنگی لازم بین ادارات مختلف حکومت ایجاد شود و مسوولیت اساسی حلقه ها این بود که 22 برنامه ملی را اینها ایجاد نمایند که خوشبختانه تا اکنون 21 برنامه ملی از سوی این حلقه های که ایجاد شده تکمیل شده است.»

تطبیق پروژه های زیربنایی مانند استخراج معادن، سرکسازی، ساخت میدان های هوایی، مراکز صحی، مکاتب، گسترش ساحات زراعتی و برخی پروژه های زیربنایی دیگر برنامه های ملی در کشور اند که کار پیشبرد آن از طریق همین سکرتریت صورت می گیرد.

در حدود یازده سال گذشته همواره انتقاد های وجود داشته که به پروژه های اساسی و زیربنایی کشور کمتر توجه صورت گرفته است.

اما تا کنون مشخص نیست که ایجاد این سکرتریت می تواند نتایج خوبی در عرصه بازسازی کشور داشته باشد یا خیر.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG