لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۳

فاینشتاین: تمام فیصله های رییس جمهور کرزی ناگهانی اند


دیان فاینشتاین رییس کمیته استخبارات سنای امریکا
دیان فاینشتاین رییس کمیته استخبارات سنای امریکا
رییس کمیته استخبارات سنای امریکا دیان فاینشتاین روز گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی، رییس جمهور کرزی را برای به تعویق انداختن امضای توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن شدیداً مورد انتقاد قرار داد.

این سناتور دیموکرات در مصاحبه خود با تلویزیون «سی ان ان» گفته است که تمام فیصله های رییس جمهور کرزی ناگهانی اند:

«کرزی تا حد زیاد از فرط عصبانیت در مورد چیز های که شاید اصلاً وجود نداشته باشند، قربانی فکریست که برای یک لحظه در ذهن اش به وجود میاید.»

رییس کمیته استخبارات سنای امریکا دیان فاینشتاین در مورد به قدرت رسیدن احتمالی طالبان نیز هشدار داده گفت:

«گزارش های وجود دارند که طالبان در موقعیت برگشت دوباره قرار دارند. گزارش های نیز وجود دارند که نیرو های افغان احتمالاً نخواهند توانست مصارف خود را تمویل کنند و بنابر این امکان آن موجود است که شصت درصد خاک این کشور بدست طالبان بیافتد و این یک نگرانی بزرگ است. پس موضوع این توافقنامه مطرح می شود و چنانچه کرزی به دلایل خاص عصبانی است، نمی خواهد این توافقنامه را امضاء کند.»

مایک راجرز عضو مجلس نمایندگان امریکا که در این بحث تلویزیونی سی ان ان خانم فاینشتاین را همراهی می کرد نیز در مورد به تعویق افتادن توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن ابراز نگرانی کرد.
آقای راجرز در سخنان اش به دستاورد های ده ساله در عرصه حقوق زنان اشاره کرده گفت، امریکا باید به تعهدات اش با زنان افغان عمل کند:

« ما تعهد کرده بودیم که باقی می مانیم اما اکنون بستره های خود را بسته و روان استیم. مه به شما می گویم که اولین کسی که آسیب خواهد دید او زن افغان است. طالبان قبلاً پنج صد مکتب را بستند که بیشتر آنها مکاتب دخترانه بود.»

مقام های امریکایی خواهان امضای توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن تا ختم سال میلادی جاری اند.

آنها هشدار داده اند در صورت که این توافقنامه هر چه زودتر به امضاء نرسد تمام نیرو های خارجی از افغانستان بیرون خواهند شد.

قبل از این جیمز دابنز نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان، گفته بود در صورت که این توافقنامه امضاء نگردد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چنان بی ثباتی به وجود بیاید که اساس آن جنگ های دهه نود افغانستان خواهد بود.

مقام های دیگر بشمول جنرال جوزف دنفورد قوماندان عمومی قوای امریکا و ناتو در افغانستان، نیز در مورد به امضاء نرسیدن توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن ابراز نگرانی کرده است.
XS
SM
MD
LG