لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

توافق ایران با 6 قدرت جهان، عربستان را خشمگین ساخته است


توافق اخیر ایران با شش قدرت جهان روی برنامه اتمی تهران، رقیب منطقوی ایران یعنی عربستان سعودی را خشمگین ساخته است.

آژانس خبری رویترز می نویسد، به نظر می رسد عربستان سعودی با وجود مشکل عمیق که با تحولات اخیر بین ایران و غرب دارد، گزینه های اندکی برای داشتن یک سیاست خارجی مستقل داشته باشد.

مقامات ارشد سعودی که با امریکا در مورد توافق اخیر با ایران خشمگین اند، به بعضی از امکانات که عربستان سعودی می تواند از آن استفاده کند اشاره نموده اند، از جمله ایجاد روابط ستراتیژیک با قدرت های دیگر جهان، اخذ موقف جدی تر در مقابل متحدین ایران در جهان عرب، و حتی پلان تولید یک بمب اتم.

ولی یافتن متحدین جدید برای کشوری که از ده ها سال به این سو نزدیک ترین متحد امریکا بوده است کار ساده نیست.

روسیه مثلاً در ارتباط به سوریه موقف کاملاً مخالف عربستان سعودی دارد و توانایی های نظامی چین هم در مقابل توانایی های امریکا کم رنگ به نظر می رسند.

رابرت جوردن سفیر اسبق امریکا در ریاض می گوید، اتحاد عربستان سعودی با هر کشور دیگر محدودیت های خود را خواهد داشت.

وی می گوید، هیچ کشوری دیگر به اندازه امریکا، توانایی حفاظت از ذخایر نفت عربستان سعودی و اقتصاد آن کشور را ندارد و سعودی ها این را می دانند. آنها ازین حلقه خود را بیرون نخواهند ساخت.

تعدادی از کارشناسان عرب می گویند، کشور شاهی عربستان سعودی خوب می داند که تغییرات بزرگ در سیاست خارجی چی عواقبی را می تواند در بر داشته باشد، مخصوصاً تلاش تولید سلاح هستوی.

به گفته این کارشناسان، تلاش تولید بمب اتم می تواند عربستان سعودی را در صحنه بین المللی در موقف یک کشور شریر قرار دهد و عربستان میل ندارد با انزوای مواجه شود که ایران را به میز مذاکره کشاند.

یک کارشناس سعودی گفته است، عربستان سعودی نیاز ندارد به ایران دوم مبدل شود. به گفته این کارشناس، چنین اقدام می تواند موقف ما را کاملاً مخالف آنچه است بسازد، یعنی از یک عضو معتبر جامعه بین المللی به یک عضو بی اعتبار مبدل شویم.

منابع دیپلوماتیک و متخصصین منطقه می گویند، کشور شاهی عربستان سعودی خواهان دوری از بزرگ ترین متحد غیر عرب خود یعنی امریکا نخواهد بود و در بدل فکر خواهد کرد و پاسخ کاملاً دیپلوماتیک را برای تحولات تازه بین ایران و امریکا، خواهد یافت.

مقامات سعودی خشمگین اند که امریکا از ماه ها به اینسو در غیاب آنها با ایران به طور مخفی مذاکره و سازش نموده است.
XS
SM
MD
LG