لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

پائین بودن سطح آگاهی زنان از حقوق شان سبب افزایش خشونت علیه آنها شده است


پائین بودن سطح آگاهی عامه در خصوص حقوق زن در افغانستان سبب شده تا بیشتر زنان در این کشور قربانی خشونت های خانواده گی گردند.

فعالان زن در افغانستان می گویند هر گاه آنان در خصوص حقوق شان آگاهی کامل می داشتند این مساله در کاهش میزان خشونت ها کمک زیاد می کرد.

څارنوالی اختصاصی جلوگیری از خشونت در برابر زنان در افغانستان می گوید در کنار سایر قضایای جدی شکایت های نیز برای شان مواصلت می کند که بسیار سطحی بوده و میتوان آنرا به ساده گی در خانواده ها حل و فصل نمود.

قدسیه نیازی رییس این څارنوالی می گوید این قضایا نشان دهنده عدم اگاهی دختران و زنان افغان از حقوق شان می باشد.

وی می گوید جاگزین شدن مضمون حقوق در نصاب تعلیمی مکاتب می تواند برای کاهش این مشکل بسیار موثر تمام گردد:

« وزارت معارف حقوق عامه، حقوق خانواده و حقوق والدین را در نصاب تعلیمی معارف بگنجاند ماموفق می شویم که حداقل خشونت را در کشور کاهش بدهیم نه تنها وزارت معارف بلکه وزارت تحصیلات عالی نیز این مساله را در نصاب خود منحیث یک مضمون جا بدهد. »

خشونت علیه زنان یکی ازمسایل است که در یازده سال گذشته از سوی نهاد های مختلف به سطح ملی و بین المللی در مورد آن بحث شده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرده و می گوید در شش ماه اول سال 1392 بیش از چهار هزار مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده است.

به گفته مسوولان در این کمیسیون این رقم در مقایسه به سال گذشته افزایش را نشان میدهد.

سازمان انکشاف حقوق یا (آی،دی،ال) به هدف کاهش این پدیده به عنوان یک کمپاین نشستی را در کابل برگزار کرد که شرکت کننده گان این نشست روی بلند بردن سطح اگاهی زنان و دختران تاکید کردند.

تورپیکی مومند رییس لیسه های دخترانه شهر کابل در مورد چنین گفت:
« وزارت معارف تلاش می کند در نصاب تعلیمی خود مضمون حقوق را افزود نماید، بخاطریکه ما می بینیم که خواهران ما تحصیلات عالی دارند اما در خصوص حقوق خود معلومات ندارند، نصاب معارف در هر سه سال تغییر می کند و ما به این نظر موافق هستیم و این بار تلاش میکنیم که مضمون حقوق را پیشنهاد کنیم و در نصاب تعلیمی آنرا جابجا نماییم. »

پائین بودن سطح آگاهی در خصوص حقوق زنان در حالی مطرح می گردد که حکومت افغانستان می گوید در یازده سال گذشته در بخش انکشاف زنان دستاوردهای خوبی داشته است.

اما نگرانی اینجاست که هرگاه افغانستان کمک های جامعه جهانی را ازدست بدهد زنده گی زنان در این کشوربه چه سرنوشتی مواجه خواهد شد؟


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG