لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

«اگر توافقنامه امنیتی امضا نشود، ناتو نیروهایش را از افغانستان بیرون می کند»


منشی عمومی ناتو گفته است: اگر رئیس جمهور افغانستان توافقنامه امنیتی با امریکا را امضا نکند، ناتو تمامی نیرو هایش را پس از سال 2014 از افغانستان بیرون می کند.

اندریس فوگ راسموسن به روز دوشنبه به خبرنگاران در بروکسیل گفت: بدون این توافق، ناتو نخواهد توانست تا پلان آینده نیرو های بین المللی را مشترکاً با متحدینش و حکومت افغانستان تهیه کند.

به گفته او در صورتیکه امضای این توافقنامه معطل شود، ناتو نمیتواند یک چهار چوب مناسب را برای حضور مربی ها و مشاورین اش برای حمایت از ماموریت افغانستان پس از سال 2014 داشته باشد.

آقای راسموسن ابراز امیدواری کرد که حامد کرزی مشوره های لویه جرگه را بپذیرد و توافقنامه امنیتی با امریکا را امضا کند.

در این میان وزارت خارجه امریکا، بار دیگر موقف حکومت اینکشور را در خصوص امضای سند امنیتی با افغانستان روشن ساخته است.

جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا به روز دوشنبه گفت: امضای توافقنامه امنیتی دو جانبه یک راه برای پیشرفت خواهد بود و به این ترتیب مشارکت هر دو کشور افزایش می یابد.

به گفته او، با امضای این سند، حمایت از افغان ها صورت می گیرد تا به صلح دایمی، امنیت و پیشرفت دست یابند. اما خانم ساکی، تاخیر در این اقدام را به منفعت افغانستان نمیداند:

« به تعویق انداختن امضای این توافقنامه پس از انتخابات سال آینده مناسب نیست. این کار برای افغان ها، اطمینانی را که در ماه های بحرانی نزدیک به انتخابات، در مورد آینده شان، مستحق آن هستند، فراهم نخواهد کرد. برای امریکا و متحدین ناتو هم زمینه تنظیم و ترتیب نیازمندی حضور نظامی بالقوه پس از سال 2014 را فراهم نمی کند. بناً ما به رساندن این پیام ادامه میدهیم. »

مقامات ناتو و امریکایی در حالی روی امضای توافقنامه امنیتی با کابل بر اساس فیصله لویه جرگه مشورتی تاکید دارند که امروز وزرای خارجه کشور های عضو ناتو در همین مورد با هم گفتگو خواهند کرد.

ایالات متحده امریکا هم پیش از این هشدار داده بود که اگر توافقنامه امنیتی به زودی با افغانستان امضا نشود، تمامی نیرو هایش را از این کشور بیرون می کند.
XS
SM
MD
LG