لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

شاهد: با ایجاد دفتر برای طالبان موافق هستیم


شاهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
شاهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
شورای عالی صلح می پذیرد که حکومت افغانستان و پاکستان در تلاش آن اند تا دفتری برای طالبان در ترکیه یا عربستان سعودی ایجاد نمایند.

پس از مسدود شدن دفتر افتتاح شدهء طالبان در قطر، این بار حکومت های افغانستان و پاکستان می خواهند تا جهت پیشبرد مذاکرات صلح، دفتری برای طالبان در ترکیه و یا عربستان سعودی گشایش یابد.

شورای عالی صلح افغانستان می گوید، موجودیت آدرس مشخص برای طالبان می تواند به پروسهء صلح کمک کند.

مولوی شاهزاده شاهد سخنگوی این شورا به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت با آنکه از فیصله نهایی حکومت افغانستان و پاکستان در این خصوص اطلاعی ندارد، اما وی ترکیه و عربستان سعودی را انتخاب خوبی برای ایجاد دفتر برای طالبان خواند:

« شورای عالی صلح با این مساله موافق است که برای طالبان جهت مذاکرات یک آدرس و یا نماینده گی وجود داشته باشد، ایجاد این گونه دفتر برای پیشبرد مذاکرات کمک می کند اگر این دفتر برای آغاز مذاکرات ایجاد شود ما با آن موافق هستیم نمی دانم این مساله نهایی شده است یا نه، اما با آن موافق هستیم.»

حدود هفت ماه پیش دفتری جهت مذاکره با طالبان در دوحه مرکز قطر افتتاح شد، اما حکومت افغانستان با چگونگی این دفتر مخالفت کرد و پس از چند روز دفتر طالبان در قطر مسدود گردید.

به گفته حکومت افغانستان، این دفتر برای طالبان شکل یک سفارت را داشت زیرا بیرق امارت اسلامی در آن نصب شده بود.

اما شورای عالی صلح افغانستان می گوید، این بار با در نظر داشت تجارب گذشته در مورد چگونگی ایجاد دفتر برای طالبان دقت لازم صورت خواهد گرفت.

با آن که طالبان تا کنون در این زمینه ابراز نظر نکرده اند اما روزنامه اکسپرس تریبیون چاپ پاکستان گزارش داده که مساله ایجاد دفتر برای طالبان در ترکیه و یا عربستان سعودی در سفر صدراعظم پاکستان به کابل مطرح شده است.

این روزنامه نوشته است که نواز شریف و رییس جمهور کرزی به توافق رسیده اند تا در این رابطه تلاش نمایند.

در این میان شماری از آگاهان سیاسی می گویند تا زمانی که رهبری گروه طالبان تصمیم نگیرد، پیشبرد پروسه صلح ممکن نخواهد بود.

حاجی سید داوود یکی از این آگاهان تاکید دارد که اگر دفتر برای برخی از افراد طالبان گشوده شود به پیشبرد پروسهء صلح سودی نخواهد داشت:

« اگر قرار باشد که ملا صاحب برادر به عربستان سعودی و ترکیه برود و برایش در آنجا دفتر باز شود و نماینده گی از طالبان و تحریک طالبان کند این مساله پیچیده به نظر می رسد زیرا آن یک تحریک است و شخص و یا افراد نمی توانند که بدون مشوره و اجازه رهبر شان در پروسه صلح سهم بگیرند.»

رییس جمهور کرزی نیز در کنفرانس خبری اخیر اش گفت که در خصوص چگونگی پیشبرد پروسه عملی صلح با نواز شریف صحبت کرده است.

تا کنون طالبان مسلح با حکومت افغانستان حاضر به مذاکره نشده اند و نیز معلوم نیست که آیا پاکستان می تواند آنان را به پای میز مذاکره بکشاند یا خیر.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG