لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

مشرانو جرگه مسودهء بودجه سال 1393 را تایید کرد


مشرانو جرگه افغانستان با ارایه یک سلسله پیشنهادات مسوده بودجه ملی سال 1393 را تایید کرد. جلسهء عمومی روز سه شنبه مشرانو جرگه به بحث روی بودجهء سال آینده اختصاص داشت.

مسوده بودجه ملی سال 1393 بعد از تایید شورای وزیران به تاریخ 12 عقرب سال روان به مشرانو جرگه فرستاده شد.

فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه فیصلهء سناتوران را در مورد چنین بیان کرد:
« به تمام پیشنهادات که شما ارایه کردید اگر تایید می نماید بفرماید، تایید است با یک رای مخالف تایید گردید. »

بودجه ملی سال 1393 بیش از 444 میلیارد افغانی در نظر گرفته شده و بیشتر از بودجهء سال گذشته است. گفته شده که بودجه ملی سال آینده در مقایسه با بودجه ملی سال 1392 حدود 27 در صد افزایش یافته است.

اعمار مکاتب، کلنیک های صحی، ساخت سرک ها و انکشاف خدمات مخابراتی در ولسوالی ها و قریه های دور دست، ایجاد مراکز تداوی معتادین از جمله پیشنهاداتی اعضای مشرانو جرگه در مسوده بودجه ملی سال 1393 می باشد.

انارکلی هنریار عضو کمیسیون اقتصاد ملی مشرانو جرگه بخشی از این پیشنهادات را چنین بیان کرد:
« ولایت نورستان به نسبت نداشتن تعمیر اداری این ولایت دچار مشکل است پیشنهاد می گردد جهت اعمار تعمیر کنفرانس های مجلس برای ادارات خود در بودجه سال روان وجوه لازم در نظر گرفته شود، به منظور جلوگیری از فساد و تطبیق درست و کامل بودجه پیشنهاد می گردد تا عقد قرار داد های تدارکاتی و ساختمانی با اقارب و خویشاوندان مقامات عالیرتبه دولتی جداً جلوگیری شود. »

به اساس معلومات اعضای کمیسیون اقتصادی ملی مشرانو جرگه، عملی نشدن بسیاری از پروژه های انکشافی در سال 1392 بودجه انکشافی سال آینده در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

بودجه انکشافی سال 1392 بیش از 168 میلیارد افغانی بود در حالی که به بودجهء انکشافی سال آینده 141 میلیارد افغانی اختصاص داده شده است.

به گفته هیات اداری مشرانو جرگه مسوده بودجه ملی سال 1393 پس از تایید سناتوران به زودی جهت تصویب به ولسی جرگه فرستاده می شود.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG