لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

والی جوزجان خواهان سرمایه گذاری در پروژه های انکشافی این ولایت شد


مقامات محلی ولایت جوزجان از قنسل گری جرمنی خواسته اند تا در بخش سرمایه گذاری پروژه های انکشافی از جمله معدن گاز شبرغان نقش ایفا کند.

بایمراد قویینلی والی جوزجان در یک نشست خبری که به روز سه شنبه برگزار شد، گفت که وی از هیات جرمنی خواسته است که آن کشور می تواند در بخش سرمایه گذاری در پروژه های انکشافی به شمول ذخایر گاز شبرغان نقش ایفا کند.

والی جوزجان می گوید، در اطراف شهر شبرغان گاز وافر موجود است اگر بالای این معدن سرمایه گذاری شود به نفع مردم و دولت خواهد بود:

« ما در شهر شبرغان گاز فراوان داریم. اگر به صورت درست استفاده شود و یا کشور جرمنی با ما همکاری نماید به اقتصاد مردم جوزجان نه، بلکه به تمام افغانستان مفاد آن می رسد.»

والی جوزجان تاکید می کند که امنیت در جوزجان نسبت به دیگر ولایات نسبتاً تامین بوده و برای سرمایه گذاری زمینه های مناسب فراهم می باشد.

در همین حال سر قنسل جرمنی که در جمع از اعضای جامعه مدنی جوزجان صحبت می کرد گفت که او با والی جوزجان روی فرصت ها و چالش های امنیتی و اقتصادی در این ولایت بحث کرده و علاقمندی نشان داده گفته است در صورتی که پیمان امنیتی با امریکا امضاء شود، آنها بعد از سال 2014 نیز در بخش های ملکی مردم افغانستان را کمک خواهند کرد. اما تاکید کرد که امضا نشدن پیمان امنیتی در خصوص سرمایه گذاری در افغانستان تاثیر خود را دارد:

«پیام من واضح و روشن است، در حقیقت افتتاح سر قنسل گری دولت فدرال آلمان در شهر مزار شریف بازگو کنندهء این است که ما در شمال هستیم و بعد از 2014 هم باقی خواهیم ماند. حضور و کمک های ما در بخش های ملکی در افغانستان تا سال 2017 ادامه می یابد. ولی نگرانی ما از عدم امضاء توافقنامه امنیتی است که باید این سند امضا شود.»

سر قنسل جرمنی در بخش دیگر از سخنان خود با مهم خواندن برگزاری موفقانه انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی سال آینده افغانستان، تصریح کرد که کشورش در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان مداخله نمی کند اما اگر مردم و حکومت این کشور بخواهند، برای برگزاری انتخابات شفاف ناظران خود را می فرستد.

سر قنسل جرمنی در حالی از سرمایه گذاری در بخش انکشافی در جوزجان سخن می زند که به گفته مسوولان ریاست تصدی افغان گاز شبرغان، وزارت معادن افغانستان تلاش دارد که فابریکه جرقدوق شبرغان احیا گردد اما به پول هنگفت نیاز دارد و تا حال کشور های کمک کننده حاضر به مساعدت در این بخش نبوده اند.

به گفته آنان، در جوزجان بیش از 140 حلقه چاه گاز طبیعی موجود است.

سروی که از جانب وزارت معادن افغانستان صورت گرفته در هفت معدن گازی که در اطراف شهر شبرغان وجود دارد جمعاً 144 میلیارد متر مکعب گاز تخمین شده است.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG