لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

جیمز دابینز نمایندهء خاص امریکا به کابل رسید


جیمز دابینز نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان
جیمز دابینز نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان
جیمز دابینز نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان در حالی به کابل رسید که یک مقام ارشد امریکایی هوشدار داده است، هرقدر حامد کرزی رییس جمهور افغانستان امضای توافقنامهء همکاری های امنیتی و دفاعی با واشنگتن را به تعویق بیندازد، به همان اندازه حمایت بین المللی با این کشور کاهش خواهد یافت.

آژانس خبری رویترز می نویسد:
جیمز دابینز نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان به کابل رفته است تا با مقامات افغانستان دیدار و گفتگو کند، به عقیدهء آژانس بعد از آنکه رییس جمهور کرزی از امضای توافقنامهء همکاری های امنیتی و دفاعی با امریکا خودداری کرد، نا امیدی بین کشورهای عضو پیمان ناتو و متحدان آن افزایش یافته است.

بعد از آنکه در ماه گذشته لویه جرگهء افغانستان با امضای توافقنامهء همکاری های امنیتی و دفاعی با امریکا موافقت کرد، رییس جمهور کرزی با اعلان اینکه شاید این توافقنامه بعد از انتخابات ریاست جمهوری امضا شود، جهان را متحیر ساخت.
بعد از این تصمیم رییس جمهور کرزی یک سلسله گفتگو های جدی بین مقامات امریکایی و افغان صورت گرفت. به سلسلهء همین گفتگو ها اینک جیمز دابینز نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان به کابل رفته است.

سفارت ایالات متحدهء امریکا در کابل در مورد اینکه آیا جیمز دابینز با رییس جمهور کرزی ملاقات خواهد کرد یانه؟ از تبصره خودداری کرده است.

یک مقام ارشد امریکایی در واشنگتن به آژانس خبری رویترز گفته است، تعویق در امضای توافقنامهء همکاری های امنیتی و دفاعی با واشنگتن بر حمایت بین المللی با افغانستان تاثیر منفی می کند و واضح است که بی اعتمادی موجود را بیشتر خواهد ساخت.

جان کری وزیر خارجهء امریکا نیز در بروکسل با اظهار اینکه شاید توافقنامهء همکاری های امنیتی و دفاعی بین کابل و واشنگتن یک مقام دیگر افغان امضا کند، گفته است:
"من تصور می کنم که برای توافقنامه مهم اینست که کارها پیش برود، می تواند آن را وزیر دفاع امضا کند و یا کسی دیگر که مسوولست آن را داشته باشد، امضا کند."

اما آژانس خبری رویترز با نقل قول از وزیر خارجهء امریکا می نویسد که گفته است، در هر حالت نمی توان رییس جمهور کرزی را در نظر نگرفت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:18 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG