لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۲

«به خاطر قرار داد امنیتی، فشارها بر حامد کرزی افزایش یافته است»


نیویارک تایمز
روزنامهء نیویارک تایمز در شمارهء اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: "جان کری و متحدان امریکا فشارها بر حامد کرزی را به خاطر قرار داد امنیتی افزایش داده اند" که در بخشی از آن می نویسد:

جان کری وزیر خارجه و دیپلومات های کشورهای متحد امریکا روز سه شنبه فشارهای شان را بر حکومت افغانستان افزایش دادند تا هرچه زود تر قرارداد امنیتی بین کابل و واشنگتن را امضاء کند. بر اساس این موافقتنامه نیروهای امریکایی می توانند پس از سال 2014 میلادی در افغانستان باقی بمانند.

روزنامهء نیویارک تایمز می نویسد، جان کری در اظهارات اش که نشانهء صبر و شکیبایی ادارهء بارک اوباما را در برابر رییس جمهور کرزی نشان داد، پیشنهاد کرد که اگر حامد کرزی نمی خواهد این سند را امضاء کند، وزیر دفاع و یا یک مقام بلند رتبه دیگر حکومت افغانستان می تواند این سند را به امضاء برساند.

رونامهء نیویارک تایمز در ادامه می نویسد، موضوع ماموریت قواسی ناتو در افغانستان پس از سال 2014 میلادی در اجلاس دو روزهء وزرای خارجه این سازمان در بروکسل یکی از مسایل عمده مورد بحث به شمار می رفت.

به نوشتهء روزنامه، نشست متحدان امریکا در بروکسل نیز به امضاء هرچه زود تر این قرارداد تاکید کردند. زیرا این کشورها برای حفظ نیروهای نظامی شان در افغانستان و تربیت قوای امنیتی افغان باید حمایت پارلمان های شان را بدست آورند.

نیویارک تایمز در ادامه می نویسد، اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو گفت، چشم به راه امضاء قرارداد امنیتی بین کابل و واشنگتن است. او گفت، اگر این سند امضاء نشود، ناتو نمی تواند نیروهای اش را در افغانستان نگهدارد و به گفتهء وی همه پلان های نظامی و کمک های اقتصادی به خطر مواجه می شوند.

روزنامه ء نیویارک تایمز در پایان مقاله می نویسد، مقامات امریکا چنین فکر می کنند که کار قراداد امنیتی واشنگتن و کابل نهایی شده و تکمیل گردیده است. اما حامد کرزی شرایط اضافی را بالای آن وضع کرده و می گوید، قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهور این سند را امضاء نمی کند.


فارن پالیسی
نشریه فارن پالیسی چاپ امریکا در شمارهء اخیرخود تحت عنوان: "حل بحران به شیوهء کرزی" مقالهء را به نشر رسانده و در آغاز این مقاله به خط درشت سوالی را مطرح کرده می نویسد:
شما مانند حامد کرزی چگونه یک مشکل را حل می کنید؟

نشریهء می نویسد، جواب این سوال نزد اشخاصی مانند جان آلن سابق قوماندان عمومی قوای امریکایی و ناتو در افغانستان خیلی ساده است که می گوید، کرزی را از نظر اندازید.

نشریه فارن پالیسی می نویسد، دلایل جنرال آلن و دیگر اشخاص درست است. به این معنی که ایالات متحدهء امریکا ضرورت ندارد که با توهین حامد کرزی به خاطر امتناع از امضاء این سند، به زخم های اش نمک پاش بدهد.

به نوشتهء نشریه فارن پالیسی این یک مشورهء خوب خواهد بود که بر یک مهمان متمرد و سرکش در میز طعام توافق صورت بگیرد. اما این یک نظریه درست نخواهد بود که بالای یک رییس جمهور که به شرط بستن عادت دارد، معاملهء میلیارد ها دالر اعتبار شود.
XS
SM
MD
LG