لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

دونالدسن: از تجارب صلح آیرلند، میتوان در افغانستان استفاده کرد


یک انستیتیوت در بخش تامین صلح و جلوگیری از خشونت ها به نام کازوی باور دارد که هر چند به خاطر برقراری صلح در افغانستان راه طولانی پیموده شده اما این روند نیاز به کار بیشتر دارد.

این انستیتیوت در آیرلند شمالی در راستای تامین صلح فعالیت دارد و یک هیات آن به هدف شریک ساختن تجربه های اش با شورای عالی صلح افغانستان به کابل آمده است.

جیفر دونالدسن رییس این هیات به روز چهارشنبه در محفلی که در کابل برگزار شده بود گفت، تلاش های صلح در افغانستان زمانی به موفقیت می رسد که مردم عام در آن شریک ساخته شوند:
« من باور دارم از تجارب آیرلند بعضی درس های است که اینجا در افغانستان عملی شده میتواند. به نظر من یک درس مهم این است که پروسه صلح تنها در صورتی موفق شده میتواند که همه شمول گردد، نه اینکه تنها بازی گران سیاسی در آن دخیل باشند. »

آقای دونالدسن همچنان افزود که در روند صلح افغانستان باید تمام گروه ها شریک ساخته شوند و باید بخاطر موفقیت این پروسه قریه به قریه کار صورت گیرد.

شماری از حلقات سیاسی و مردم عام انتقاد دارند که تلاش های صلح در افغانستان نتیجه لازم را در پی نداشته است.

به گفته آنان شورای عالی صلح افغانستان تنها وعده سپرده اما در عمل هیچگونه پیشرفت نداشته است.

اما شورای عالی صلح افغانستان می گوید که در چند سال گذشته در این خصوص تلاش های زیاد صورت گرفته اند.

مسوولان در این شورا از رهایی شماری از زندانیان طالب از زندان های پاکستان به عنوان مثال یاد کرده و می گویند که تلاش دارند از راه های مختلف مخالفان مسلح را آماده گفتگو با حکومت افغانستان بسازند.

شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح می گوید که مساله صلح افغانستان بعد جهانی دارد و کشور های که از جنگ تجربه دارند، می توانند به روند صلح افغانستان موثر تمام شوند:
« مساله صلح افغانستان حالا تنها مربوط به این کشور نیست. ابعاد ملی، منطقوی و جهانی دارد و ضروری است تا در مورد صلح به سطح ملی، منطقوی و جهانی با ما همکاری صورت گیرد. »

رییس جمهور کرزی در نخستین روز برگزاری لویه جرگه مشورتی در کابل گفت که آوردن صلح در افغانستان به دست امریکا و پاکستان است و خواهان همکاری صادقانه این دو کشور در خصوص تامین صلح در کشور شد.

اما آگاهان امور در این خصوص روی نقش کشور های همسایه بخصوص پاکستان تاکید کرده و می گویند که این کشور نمی خواهد صلح در افغانستان برقرار شود.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG