لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

حقوق بشر: به وضعیت بیجا شده گان غور و بادغیس رسیده گی شود


مسوولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات از وضعیت زنده گی صدها خانواده که به تازه گی از ولایات غور و بادغیس به خاطر مجبوریت های اقتصادی و ناامنی به هرات آمده اند ابراز نگرانی کرده اند.

آنان می گویند، در صورتی که دولت افغانستان و دیگر نهادهای کمک کننده به مشکلات این تعداد از خانواده ها رسیده گی نکنند سرمای سرد زمستان زنده گی اطفال و زنان شان را تهدید می کند. این خانواده ها از حدود یک ماه به این طرف به خاطر ناامنی و مشکلات اقتصادی خانه های شان را ترک کرده و در نقاط مختلف هرات مسکن اختیار کرده اند.

این تعداد از خانواده بدون سرپناه و ضروریات زمستانی و غذایی روزهای سخت زمستان را همراه با زنان و اطفال شان در کنار سرک ها سپری می کنند. این وضعیت کمیسیون مستقل حقوق بشر را نگران کرده به حدی که سید عبدالقادر رحیمی رییس دفتر حقوق بشر در ولایت هرات هشدار میدهد در صورتیکه مقامات دولتی و دیگر نهادهای کمک کننده به این تعداد از خانواده ها توجه نکنند بیم آن وجود دارد که سرمای سخت زمستان جان زنان و کودکان را بگیرد.

نورالحق مردی شصت و پنج ساله در میان صدها بیجاشده دیگر که در نزدیکی دفتر ساحوی حقوق بشر نشسته بود گفت، وضعیت بد اقتصادی و موجودیت مخالفان مسلح دولت در ولسوالی دولینه ولایت غور او را مجبور کرده است تا همراه با زن و پنج طفل خورد سال خود خانه و کاشانه خود را ترک کند.

غلام نبی مرد هفتاد و پنج ساله است که مشکلات سختی را از ولایت غور تا رسیدن به ولایت هرات متحمل شده است. او نیز به مانند صدها خانواده بیجاشده از ولایات غور و بادغیس رنج نبود مواد غذایی و سوختی در روزهای زمستان را می کشد.
حقوق بشر: به وضعیت بیجا شده گان غور و بادغیس رسیده گی شود
حقوق بشر: به وضعیت بیجا شده گان غور و بادغیس رسیده گی شود

او گفت شب های سرد زمستان در ولایت هرات آنهم بدون البسه گرم کننده و سرپناه زنان و اطفال شان را به مریضی های گوناگون مبتلا کرده ولی نبود پول سبب آن شده است تا او و دیگر خانواده های بیجاشده نتواند زنان و اطفال مریض خود را نزد داکتران تداوی کنند.

از سوی هم حمیدالله خطیبی رییس عودت مهاجرین و بیجاه شده گان می گوید در یک ماه اخیر نزدیک به دو هزار خانواده از ولایات غور و بادغیس به هرات آمده اند. او همچنان گفت، در چند روز اخیر شماری از دفاتر غیر دولتی کمک های مختلفی را به بیش از700 خانواده بیجاشده توزیع کرده و قرار است برای شماری دیگر از خانواده ها نیز این کمک ها صورت گیرد.

او گفت در دوازده سال گذشته تا حال نزدیک به بیست هزار خانواده بیجاه شده به خاطر آنچه ناامنی و خشکسالی در مناطق اصلی شان خوانده می شود از ولایات بادغیس، غور، فاریاب، هلمند و دیگر ولایات افغانستان به هرات آمده مسکن گزین شوند.

با همه این ها مسوولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در غرب افغانستان از دولت و دیگر نهادهای کمک کننده می خواهند که تمام کمک های شان به ولایات آسیپ پذیر بفرستند تا این موضوع بتواند جلو مشکلات مردم از ناحیه رفت و آمد از یک ولایت به ولایت دیگر را بگیرد.

مشکلات بیجاه شده گان داخلی در ولایت هرات در غرب افغانستان در حالی مطرح می شود که مقامات امنیتی در این ولایت بار ها ادعا کرده اند که شماری از بیجاه شده گان داخلی در ناامنی ها دست دارند.

این ادعا در حالی صورت می گیرد که مسوولان پولیس در ولایت هرات در چند مورد شماری از این مردم را به اتهام حملات انفجاری بازداشت کرده بود.


شاه پور صابر
XS
SM
MD
LG