لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

رئیس جمهور کرزی، برخی رسانه ها را به دامن زدن تعصبات قومی متهم کرد


رئیس جمهور کرزی می گوید با آنکه شماری از رسانه های خصوصی تلاش می کنند به تعصبات قومی و لسانی در افغانستان دامن بزنند اما به گفته وی این گونه تبلیغات هیچگونه تاثیر منفی روی وحدت ملی این کشور ندارد.

آقای کرزی که در کنفرانس ملی انکشافی شاهراه سالنگ برای پنجاه سال آینده، به روز پنجشنبه در کابل صحبت می کرد هرچند از رسانهء مشخصی نام نبرد اما برخی از رسانه ها به خصوص تعدادی از تلویزیون های خصوصی را متهم به دامن زدن به مسایل قومی و لسانی کرد:

« بعضی رسانه ها مانند مثل بعضی از تلویزیون ها، برخی روزنامه ها قصداً تلاش می کنند تا وحدت ملی ما را تخریب کنند تعصبات قومی و لسانی را دامن می زنند، هرچند که هیچ اثر روی ملت افغانستان ندارد، حرف های آنان اصلاً روی ما تاثیر گذار نیست. »

رئیس جمهور کرزی افزود در برابر رسانه های که به تعصبات قومی و لسانی می پردازند، باید به تمام قوت، قانون بالای آنان تطبیق گردد.

آقای کرزی از این رسانه ها خواست تا پس از این به وحدت ملی احترام بگذارند.

این اظهارات در حالی ابراز می گردند که بعضی از رسانه های خصوصی در این اواخر برنامه های را نشر کرده اند که در آن برخلاف برخی از اقوام و یا لسان های موجود در افغانستان سخنان توهین آمیز گفته شده اند.

در این حال اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان نیز انتقاد رئیس جمهور را بجا خوانده و بر ایجاد اصلاحات در این خصوص تاکید می ورزد. عبدالحمید مبارز رئیس این اتحادیه به رادیو آزادی گفت که نشرات رسانه های خصوصی از سوی نهاد های مربوط دولتی همواره باید نظارت گردند:

« انتقاد رئیس جمهور کرزی از این مساله بجا است اما آنچه را ما می خواهیم در پاسخ بگوییم ارگان های دولتی که مسوول تنظیم امور رسانه ها و مطبوعات هستند باید با رسانه ها جلسات منظم داشته باشند و برنامه های رسانه ها را به گونه علمی و بیطرفانه بررسی کنند تا از راه مشوره اصلاحات ایجاد گردد. »

در 10 سال گذشته آزادی بیان و افزایش رسانه ها یکی از پیشرفت های افغانستان خوانده شده است.
برخی ها باور دارند که دست آورد های مهم در این زمینه کاهش سانسور دولتی، افزایش رسانه های خصوصی یی که می توانند آزادانه بر حکومت و گروه های سیاسی انتقاد کنند چشمگیر بوده است.

با آغاز حکومت جدید در افغانستان صد ها رسانهء صوتی، تصویری و چاپی ایجاد گردیده اند، اما گفته می شود که شماری از این رسانه بدون رعایت قوانین ژورنالیستی فعالیت می کنند. این در حالیست که قانون رسانه های همگانی با ایجاد برخی تعدیلات در این اواخر از سوی شورای ملی تصویب گردید.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG