لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

ایشیا فوندیشن: نگرانی امنیتی بین افغان ها، 11 درصد افزایش یافته است


یافته های سروی تازه ایشیا فوندیشن در افغانستان نشان میدهد که نگرانی مردم در خصوص مشکلات امنیتی در این کشور از 48 درصد در سال 2012 به 59 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

این نهمین سروی ایشیا فوندیش در مورد افغانستان است که در خصوص مسایل امنیتی، رشد اقتصادی، اشتغال، انکشاف، خدمات حکومت داری و مشارکت سیاسی در این کشور انجام شده و به روز پنجشنبه منتشر گردید.

عبدالله احمدزی معاون این نهاد می گوید، در جریان این سروی در شهرها و دهات افغانستان با بیش از 9 هزار تن به گونه روبرو مصاحبه صورت گرفته است:
« در مورد بزرگترین مشکل که مردم فکر می کنند چه بوده ناامنی بزرگ ترین مشکل است که اظهار شده است اما عین سوال وقتی در سطح محلی مطرح شده است نظریات مختلف بوده اشتغال زایی یکی از مهمترین اولویت در سطح محلی بوده است. »

آقای احمدزی می گوید، در کنار نا امنی مردم از موجودیت فساد، بیکاری و فقر منحیث مشکلات دیگر عمدهء شان نیز یاد آوری کرده اند.

به گفته وی 77 درصد مردم فساد در ادارت دولتی و غیر دولتی را از مشکلات عمده شان به سطح ملی مطرح نموده اند.

به گفتهء مسوولان ایشیا فوندیشن به دلیل موجودیت نا امنی ها در این سروی با تعدادی از مردم مناطق دور دست زمانی که به مراکز شهر ها آمده اند، صحبت شده است.

ایشیا فوندیشن از سال 2004 میلادی به این طرف تا حال 9 سروی را در خصوص مسایل مختلف در افغانستان انجام داده که در این سروی ها با 55 هزار افغان مصاحبه صورت گرفته است.

معاون این نهاد می گوید در سال 2013 یکی از سوالات کلیدی در خصوص انتخابات سال آینده بوده که از مردم مطرح شده است.

به گفته آقای احمدزی 56 درصد مردم این انتخابات را یک تحول مثبت میدانند اما بیشتر آنان مشارکت شان در این پروسه را مرتبط به وضعیت امنیتی خوانده اند:
« بیشتر از هشتاد درصد پاسخ دهنده گان گفته اند تصمیم ما برای رفتن روی صندوق های رای دهی کاملاً مربوط می شود به اوضاع امنیتی در روز انتخابات بازهم دیده می شود که ناامنی بزرگترین تشویش است. »

در این حال نجلا ایوبی مسوول بخش زنان در ایشیا فوندیشن در افغانستان می گوید، زنان نیز مانند مردان شصت درصد شان در خصوص امنیت شخصی خود و آیندهء کشور نگرانی دارند.

در سروی تازهء ایشیا فوندیشن همچنان آمده که اعتماد مردم افغانستان نسبت به شورای ملی و ادارات دولتی کاهش یافته اما سطح اعتماد آنان نسبت به ارگان های امنیتی بیشتر شده است.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG