لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

جیمز دابینز: حامد کرزی هنوز هم از امضای موافقتنامه امنیتی امتناع می کند


جیمز دابینز نمایندهء خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان
جیمز دابینز نمایندهء خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان
نمایندهء خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان می گوید، رییس جمهور حامد کرزی تا هنوز هم از امضای موافقتنامه امنیتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آینده امتناع می کند.

جیمز دابنز در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که امروز پنجشنبه با رییس جمهور کرزی ملاقات نموده، روی تلاش های مصالحه با طالبان بحث کرد که به گفته این دیپلومات امریکایی به دلیل عدم خواست طالبان با بن بست روبرو شده است.

آقای دابنز گفت، در ارتباط به موافقتنامهء امنیتی میان دو کشور پیشرفت نشده است.

آقای کرزی در ابتدا این موافقتنامه را تایید کرد، اما به دنبال تصویب لویه جرگه از امضای آن اباء ورزید.

در حال حاظر رییس جمهور کرزی برای امضای این موافقتنامه روی دو شرط، توقف ورود عساکر امریکایی به خانه های افغان ها و آغاز عملی پروسهء صلح، تاکید می ورزد.

مقامات ایالات متحدهء امریکا و ناتو در این هفته در جلسهء وزرای خارجهء ناتو در بروکسل تاکید کردند که امضای موافقتنامه امنیتی زمینه ادامه ماموریت آموزشی نیروهای افغان را بعد از سال 2014 توسط متحدین بین المللی آن مساعد می سازد.

نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان گفته است، هر قدر امضای این موافقتنامه به تعویق بیافتد به همان پیمانه متحدان افغانستان حمایت از ماموریت نیروهای بین المللی بعد از سال 2014 میلادی را دست خواهند داد.

آقای دابینز پیش از این که وارد کابل شود از پاکستان دیدن کرد. او گفت، آغاز گفتگوهای صلح محور اصلی دیدارش بوده است، اما به گفتهء وی به خاطر مقاومت طالبان در برابر این گفتگوها به آن خوشبین نیست.

نمایندهء خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان می گوید، عمده ترین مانع طالبان بوده اند. اما او می گوید، علاقمند است تا برای پیشبرد این پروسه تلاش کنند. به باور آقای دابینز پاکستان سعی می کند تا نقشی ممد را در این ارتباط بازی کند. جیمز دابینز این امر را نسبتاً جدید و عنصر مثبت دانسته است.

هفتهء گذشته نواز شریف صدراعظم پاکستان طی دیدار از کابل گفت، کشورش برای اعادهء صلح در افغانستان متعهد است و به رهایی برخی از چهره های طالبان در این اواخر اشاره کرد.

آقای دابنز گفته است، آن ها دربارهء این که طالبان چه ارادهء دارند، محتاط هستند. اما به گفته او "توافق کرده اند که به یک برنامهء مشترک نیاز است و لازم است تا آن با پاکستان که پیشنهاد همکاری کرده، مشترک باشد. "

طالبان پیش از این بارها مذاکرات مستقیم با حامد کرزی و نمانیده های او را رد کرده اند.
XS
SM
MD
LG