لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

حامد کرزی با جیمز دابینز ملاقات کرد


جیمز دابینز نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان
جیمز دابینز نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان
جیمز دابینز نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان در ملاقات با رییس جمهور افغانستان گفت، قبل از آغاز مذاکرات صلح با طالبان قرارداد امنیتی بین کابل و واشنگتن باید امضاء شود.

نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان می گوید، رییس جمهورکرزی تا هنوز روی این موضوع تاکید می کند که قرارداد امنیتی با امریکا پس از انتخابات سال آینده امضاء خواهد شد.

جیمز دابینز بعد از چاشت دیروز با رییس جمهور افغانستان در کابل ملاقات کرد.

در اعلامیهء ریاست جمهوری افغانستان آمده است، گفتگو ها بین نمایدهء امریکا و رییس جمهور افغانستان، بر سر پروسه صلح، آغاز عملی آن و امضای قرارداد امنیتی بین افغانستان و امریکا متمرکز بود.

حامد کرزی گفت، آغاز عملی پروسه صلح و متوقف ساختن عملیات امریکایی ها در دهات و خانه ها افغانان شرایط تغییر ناپذیر برای امضای قرارداد امنیتی می باشند و او یک بار دیگر به این شرایط تاکید نمود.

نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان که در یک سفر کوتاه از اسلام آباد روز چهارشنبه وارد کابل شد، اظهار نمود که علایم مثبت را در مورد پروسه صلح در بین مقامات پاکستانی مشاهده نموده است، اما وی از سپردن هر گونه تعهد در مورد آغاز عملی پروسه صلح امتناع ورزیده اصرار نمود تا قرارداد امنیتی قبل از آغاز پروسه صلح به امضا برسد.

جیمز دابینز اضافه کرد که تاخیر در امضای قرارداد امنیتی حمایت جامعه بین المللی را از افغانستان کاهش می دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس به خاطر این قرارداد کمک 8 میلیارد دالری نیز به خطر مواجه می شود که جامعه بین المللی هر سال بعد از سال 2014 میلادی در عرصه های نظامی و ملکی به افغانستان تعهد سپرده است.

جیمز دابینز به اسوشیتدپرس گفت که حامد کرزی به گفتگو های صلح خیلی امیدوار است. وی در ادامه صحبت اش در مورد مذاکرات اضافه کرد، اگر طالبان صلح را بپذیرند و یا نه، باید محتاط بود. اما به گفتهء جیمز دابینز به طرح پیک پلان مشترک به اشتراک پاکستان، نیاز است.

طالبان گفته اند که آنها با حامد کرزی و یا نمایندهء او گفتگو نمی کنند.

مذاکرات با طالبان که به حمایت امریکا در تابستان امسال آغاز شده بود، به ناکامی انجامید.
XS
SM
MD
LG