لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

نولاند: حکومت اوکراین به صدای مردم اش گوش دهد


اجلاس سازمان همکاری و امنیت اروپا امروز جمعه نیز در شهر کیف پایتخت اوکراین ادامه دارد.

این اجلاس دیروز در حالی برگزار شد که اعتراضات گسترده بر ضد حکومت اوکراین جریان داشته و مظاهره کننده گان استعفی حکومت را تقاضا می کردند.

ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه امریکا که در این اجلاس اشتراک دارد، دیروز در سخنرانی اش از حکومت اوکراین خواست تا به صدای مردم اش گوش دهد:

« این لحظاتی اند که اوکراین آرزو های مردم اش را برآورده کند و یا آنها را نا امید سازد که با نا امیدی شان خطر گرائیدن این نا آرامی ها و آشوب به سوی خشونت موجود است. آنچه که در اینجا اتفاق می افتد، برای ما و این سازمان اهمیت دارد.»

اپوزیسیون می گویند، به دلیل اینکه حکومت از امضای موافقتنامهء ایجاد روابط نزدیک با اتحادیه اروپا، خوداری کرد و پولیس اوکراین علیه آنها از خشونت کار گرفته، خواستار استعفی حکومت اند.

میکولای ازارف صدراعظم اوکراین گفته است که حکومت برای گفتگو با مخالفین حاضر است و تاکید کرده است که افراطیون ساختمان های دولتی را اشغال کرده اند.

در این حال گیودو ویسترویلی وزیر خارجه آلمان در مورد چنین گفت:

« ما اروپایان اوضاع اوکراین را می بینم. ما به هیچ صورت در برابر سرنوشت اوکراینی ها و عکس العمل مردم یعنی اعتراض به طرفداری اروپا بی تفاوت باقی مانده نمی توانیم.»

سیرگی لاروف وزیر خارجه روسیه در اجلاس دیروز وزرای خارجه کشور های عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا واکنش غرب را در رابطه با اوکراین رد کرده، گفت:

« من می خواهم که یک بار دیگر به موقف کشورم تاکید کنم که با هر مسالهء باید مطابق چوکات قانون اساسی برخورد صورت گیرد. در حقیقت سخنرانی ها در اجلاس امروز، مرا حیرت زده نمود. زیرا این سخنرانی ها با اجندای اجلاس ما مطابقت نداشت.»

در این میان، یولیه تیموشینکو صدراعظم سابق اوکراین که فعلاً در این کشور زندانی است، دیروز قبل از آغاز اجلاس سازمان امنیت و همکاری اروپا، از کشور های غربی خواست تا بر رییس جمهور ویکتور یانوکویچ تعزیرات را وضع کنند. به گفتهء خانم تموشینکو، این یگانه زبانی است که یانوکویچ به آن پی می برد.
XS
SM
MD
LG