لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

«حامد کرزی با امنیت افغانستان و امریکا بازی خطرناک می کند»


واشنگتن پوست در گزارشی می نویسد، ادارهء به رهبری بارک اوباما در جستجوی راه های است تا بتواند قرارداد امنیتی و دفاعی با افغانستان را امضا کند.

یک مقام ارشد امریکایی که در جریان مذاکرات است و نخواسته نامش افشا شود به واشنگتن پوست گفته است، یکی از چیز های که ما می خواهم خاموشانه انجام دهیم اینست که راه های را برای حل این مشکل پیدا و یا هم ایجاد کنیم.

واشنگتن پوست به سخنان وزیران خارجه و دفاع امریکا اشاره می کند که گفته بودند، ممکن است یک مقام ارشد دیگر در حکومت افغانستان بتواند این سند را امضا کند.

اما روزنامه به نقل از ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی نگاشته است، تا زمانیکه خواسته های افغانستان پذیرفته نشوند، کرزی به هیچ وزیر اجازه نخواهد داد تا این سند را امضا کند.

در همین حال یک مقام دیگر امریکایی به واشنگتن پوست گفته است که وزیران دفاع و خارجهء افغانستان در اجلاس وزیران خارجهء ناتو در بلجیم، به دیپلومات های کشور های عضو ناتو گفته اند که نیازمندی به امضای هر چه زودتر این پیمان را درک می کنند و امیدوارند این موافقتنامه به زودی امضا شود.

نشریهء ورلد پالیتیکس ریفیو هم به موافقتنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن و احتمال خروج همهء سربازان امریکایی از افغانستان پرداخته است.

به باور نشریه، حامد کرزی با امنیت افغانستان و ایالات متحدهء امریکا بازی خطرناک می کند.

نشریه به درخواست سوزان رایس و دیگر مقامات امریکایی از حامد کرزی و خواسته های رییس جمهور افغانستان اشاره کرده می نویسد، به نظر می رسد که بارک اوباما و ادارهء به رهبری اش مایوس شده اند، اما با این همه به نظامیان امریکایی گفته است که پلان خروج کامل یا گزینهء صفر را طراحی نکنند.

ورلد پالیتیکس ریویفیو نتیجه گیری می کند که اگر حامد کرزی بالای موقف خود پافشاری کند، ایالات متحدهء امریکا به جز اینکه همه سربازانش را از افغانستان بیرون کند، گزینهء دیگری نخواهد داشت.

اما فارن پالیسی به موضوع دیگری پرداخته است.

این روزنامه نقش افغان ها در جنگ سوریه را بررسی می کند.

فارن پالیسی می نویسد، شماری از جنگجویان افغان به سوریه رسیده اند تا در جنگ بر ضد مخالفان رژیم بشار الاسد سهم بگیرند.

به نوشتهء فارن پالیسی، آنها افغان های شیعه هستند.

روزنامه در همین حال به گروه دیگری از افغان ها اشاره می کند که در جنگ سوریه با جنگجویان ضد رژیم یکجا شده و برخلاف بشار الاسد می جنگند.

به نوشتهء فارن پالیسی، این گروه کوچک افغان های سنی اند.

این روزنامه به گزارشی از آژانس خبری تسنیم ایران اشاره می کند که از کشته شدن ده جنگجوی افغان در سوریه خبر داده است.

تسنیم، خبرگزاری که به گروه های تندرو ایران نزدیک است گزارش داده است که در چند روز اخیر، ده جنگجوی افغان هنگام حفاظت از زیارت بی بی زینب در سوریه "شهید" شده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اجساد این افغان ها به ایران فرستاده شده و در تهران، مشهد، اصفهان و قُم به خاک سپرده شده اند.
XS
SM
MD
LG