لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

تظاهر کننده ها بار دیگر خواهان برکناری حکومت اوکراین شدند


در اوج مظاهرات بر ضد امضا نشدن یک توافقنامهء همکاری میان اوکراین و اتحادیهء اروپا، شهر کیف امروز میزبان دیپلومات های ارشد خارجیست.

هزاران مظاهره چی در میدان آزادی شهر کیف جمع شده اند، تعداد دیگر آنها اداره های دولتی را بسته اند و قانونگذاران مخالفان دولت جلسهء امروز پارلمان را تحریم کردند.

مظاهره چیان خواستار برکناری حکومت و برگزاری انتخابات پیش از وقت هستند.

میکولا آزَروف، صدر اعظم اوکراین در افتتاح جلسهء وزیران خارجهء کشور های عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا امروز گفت، در کشوری که دموکراسی در آن در حال رشد است، این گونه مظاهرات، کاملاً یک امر عادی می باشد.

اما آزروف تاکید کرد که خشونت و بستن اداره های دولتی راه حل اختلافات نیست:

« واضحاً که یک مشکل موقتی وجود دارد و ما می گوییم آنانی که این کار را می کنند قانون را می شکنند. این یک راه اروپایی به سوی انکشاف نیست و ما از آنها می خواهیم که همهء اختلافات شان را بر سر میز مذاکره حل کنند.»

صدراعظم اوکراین ادعا کرد که گروه های تندرو در میان مظاهره چیان حضور دارند.

نیکولا آزروف می گوید، این گروه های تند رو با تسخیر اداره های دولتی ستراتیژی خود را تطبیق می کنند:

« متاسفانه که از یاد آوری شماری از مظاهره چیان چشم پوشی کرده نمی توانم. نیرو های تند رو در میان آنها هستند و این نیرو های تندرو مصروف تطبیق ستراتیژی شان که تسخیر اداره ها و ساختمان های دولتیست، می باشند. آنها دفتر شاروال و ساختمان ادارهء امور ریاست جمهوری را تسخیر کرده اند، ساختمان دولت و پارلمان ما را بسته اند.»

اما وزارت خارجهء ایالات متحدهء امریکا می گوید، پولیس با مظاهره چیان و خبرنگاران در اوکراین خشونت کرده است.

وکتوریا نولاند معاون وزیر خارجهء امریکا امروز در یک کنفرانس خبری در شهر کیف گفت، پولیس ده ها خبرنگار را لت و کوب کرده است:

« بیش از سی خبرنگار در جریان خشونت ها زخمی شده اند، تعدادی از آنها را پولیس لت و کوب کرده است. خیلی مهم است که همهء ما کسانی که برای دفاع از آزادی بیان، دموکراسی، آزادی و شفافیت ایستاده گی می کنیم، برای دفاع از حقوق خبرنگاران نیز ایستاده گی کنیم.»

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا از اشتراک در جلسهء وزیران خارجهء کشور های عضو سازمان امنیت و همکاری خود داری کرده است.

دیروز وزیر خارجهء آلمان با مظاهره چیان در میدان آزادی کیف دیدار کرد و سپس گفت، "با این همه دروازهء اتحادیهء اروپا به روی اکراین باز است."
XS
SM
MD
LG