لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

فیضی: حکومت افغانستان تسلیم فشار های امریکا نخواهد شد


ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ایمل فیضی دیروز امریکا را متهم کرد که با استفاده از فشار بر عناصرِ از حکومت تلاش می کند تا قرارداد امنیتی و دفاعی امضاء شود.

سخنگوی حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفت که افغانستان به فشار های ایالات متحدهء امریکا به خاطر امضاء قرارداد امنیتی تسلیم نخواهد شد.

امضاء قرارداد امنیتی و دفاعی دو جانبه بین افغانستان و امریکا در ماه گذشته زمانی به بن بست مواجه شد که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفت، او این سند را پس از انتخابات ماه اپریل سال آینده، تنها در صورتی بر آورده شدن شرایط جدید اش امضاء می کند.

واشنگتن می گوید، اگر این معاهده به امضا نرسد، خروج کامل نیرو های نظامی اش را از افغانستان بررسی می کند.

در صورتی عدم امضاء این سند، امکان دارد میلیارد ها دالر کمک کشور های غربی به افغانستان نیز به خطر مواجه شوند که اقتصاد متزلزل این کشور را از هم خواهد پاشید.

جان کری وزیر خارجه، سوزان رایس مشاور امنیت ملی و جیمز دابینز نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان با حامد کرزی ملاقات کردند تا او را برای امضاء قرارداد امنیتی و دفاعی تا پایان امسال متقاعد سازند.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیهء که به رویترز فرستاده، گفته است:
« شک و تردیدی وجود ندارد که عناصر معین در داخل حکومت افغانستان از سوی ایالات متحدهء امریکا تحت فشار قرار دارند و این هیچ چیزی را حل نخواهد کرد.»

به گفتهء ایمل فیضی، اگر واشنگتن تصور کند که عناصر معین در کابل می توانند کدام فشاری را بالای حامد کرزی وارد کنند، یک اشتباه جدی است.

اما ایمل فیضی سخنگوی حامد کرزی از افشاء نام این عناصر خودداری کرده جزیات بیشتر ارایه نکرد.

از سوی دیگر، رابرت هلتن سخنگوی سفارت امریکا در کابل از عکس العمل در این مورد خودداری کرده تنها تکرار نمود، نظر امریکا این است که امضاء فوری سند امنیتی و دفاعی به منفعت هر دو کشور است.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان روز چهارشنبه در مورد اظهارات جان کری وزیر خارجه امریکا در اجلاس ناتو در بروکسل واکنش تند نشان داد که گفته بود، به عوض رییس جمهور، سند امنیتی را بسم الله خان محمدی وزیر دفاع افغانستان می تواند امضاء کند.

مذاکرات روی متن قرارداد امنیتی و دفاعی اضافه از یک سال طول کشید و نتیجه به این شد که این سند در ماه گذشته به مشورهء لویه جرگه افغانستان گذاشته شود و بالاخره لویه جرگه افغانستان آن را تصویب کرد.

اما حامد کرزی در سخنرانی اختتامیه لویه جرگه گفت، تا هنوز برای امضاء قرارداد امنیتی بین افغانستان و امریکا خواست های مهم دیگری باقی مانده اند.

در این میان سناتور مهم حزب دیموکرات و رییس کمیته امور نظامی مجلس سنای امریکا کارل لیفین روز پنجشنبه بر این موضوع تنقید کرد که اداره رییس جمهور اوباما اصرار می ورزد که این موافقت امنیتی و دفاعی قبل از پایان سال 2013 به امضا برسد.

او در نامهء به رییس جمهور امریکا پیشنهاد کرد که واشنگتن صبر کند تا انتخابات افغانستان در بهار سال آینده برگزار شود و یک رهبر قابل اعتماد به قدرت برسد و این موافقت را امضا کند.
XS
SM
MD
LG