لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

محور: امریکا نمی تواند از گزینهء صفر در افغانستان استفاده کند


بسیاری از روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و مقاله های شان را به ادامهء جنجال ها روی توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا اختصاص داده اند.

محور
روزنامهء محور در صفحهء نخست شمارهء امروز اش با خط درشت نوشته است که امریکا نمی تواند از گزینهء صفر در افغانستان استفاده کند زیرا توافقنامه را با شرایط افغانستان پذیرفته است.

به نوشتهء روزنامه، حالا امریکا دو راه دارد یا توافقنامهء امنیتی را با رییس جمهور آیندهء افغانستان امضا کند و یا هم شرایط رییس جمهور کرزی را قبول نماید.

در ادامهء مطلب آمده است که اکثر آگاهان غربی نیز به این باور اند که امریکا نمی خواهد تمام سربازان خود را از افغانستان بیرون کند و یا هم کمک هایش با این کشور را قطع نماید بلکه این همه را به خاطر وارد کردن فشار بر آقای کرزی انجام می دهد.

ویسا
روزنامهء غیردولتی ویسا هم در همین مورد مطلبی را به نشر رسانده که در آن به نقل از شماری از کارشناسان امریکایی گفته شده، توافقنامهء امنیتی را به جای رییس جمهور کرزی وزیر دفاع یا خارجهء افغانستان امضا کنند.
در بخشی از این مطلب آمده است که توافقنامهء امنیتی یک مسالهء بسیار آسان و ساده نیست که به گونهء پنهانی و یا در اثر فشار ها امضا گردد.

روزنامه در یک مطلب دیگر به نقل از ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان نوشته که گفته است، صلاحیت امضای این توافقنامه را تنها رییس جمهور دارد.

هیواد
روزنامهء دولتی هیواد هم در سرمقالهء امروز اش نوشته است که جز رییس جمهور هیچ کس دیگر نمی تواند توافقنامهء امنیتی با امریکا را امضا کند.

در سرمقاله همچنان نوشته شده که موقف امریکایی ها در خصوص این توافقنامه آهسته آهسته نرمتر می شود.

به نوشته روزنامه ابتدا مقام های امریکایی هشدار داده بودند که اگر توافقنامهء امنیتی به زودی امضا نگردد، سربازان شان را از افغانستان بیرون می کنند اما حالا یک سناتور آن کشور گفته که امریکا باید منتظر باشد تا رییس جمهور آیندهء افغانستان این توافقنامه را امضا کند.

آرمان ملی
روزنامهء آرمان ملی در سرمقالهء امروز خود در مورد اظهارات تازهء رییس جمهور کرزی نوشته که گفته است برخی از رسانه ها به وحدت ملی آسیب می رسانند.

روزنامه نوشته است که امروز افغانستان در عرصهء آزادی بیان به عنوان یک ارزش بزرگ پیشرفت کرده اما نباید از این آزادی استفاده سوء صورت گیرد.

آرمان ملی می نویسد که رییس جمهور باید در این زمینه عمل کرده و مانع افراد و رسانه های گردد که بر خلاف قوانین افغانستان نشرات می کنند.

روزنامه سفارش می کند که رسانه ها باید رسالت دینی و ملی شان را ادا کرده و با در نظر داشت شرایط حساس کشور مسایل قومی را دامن نزنند.
XS
SM
MD
LG