لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

تقوا: رابطه ها سبب می شوند تا به مشکلات مردم رسیدگی نشود


عبدالجبار تقوا والی کابل
عبدالجبار تقوا والی کابل
مقامات ولایت کابل می گویند، یکی از عوامل عمدهء عدم دسترسی مردم به عدالت، استخدام باشنده های محل در ادارات مربوط محلی می باشد.

در نظر گرفتن شناخت ها و واسطه در توظیف کارمندان ادارات دولتی به خصوص نهاد های محلی افغانستان در کنار مردم عام، اکنون انتقاد مقام های دولتی را نیز برانگیخته است.

عبدالجبار تقوا والی کابل به روز شنبه در سیمیناری که تحت نام "دسترسی به عدالت" در کابل راه اندازی شده بود، گفت که رابطه ها در ادارات دولتی سبب می شوند تا به مشکلات مردم رسیده گی صورت نگیرد.

آقای تقوا همچنان می گوید، اگر ولسوال ها، مامورین و والی ها از باشنده های محل استخدام نگردند، ادارات دولتی محلی برای خدمت گذاری واقعی به مردم مبدل خواهند شد:

« امروز در تمام ادارات ولایتی ما افراد محلی استخدام شده اند ضعف کار ما در همین است، گرایش های محلی سبب می شود مردم به عدالت کمتر دسترسی پیدا نمایند، رابطه ها حکومت می نمایند، خویشاوندی ها و خویش خوری ها توسط مامورین محلی فوق العاده رعایت می شود، کمبود کار ما در ادارات محلی همین است.»

به گفته والی کابل، مردم افغانستان به ایجاد یک اداره سالم، توانمند و خدمت گذار نیاز دارند.

در این سیمینار شماری از نماینده های ولسوالی های ولایت کابل، فعالان جامعه مدنی و اعضای شورای ولایتی این ولایت اشتراک داشتند.

والی کابل این اظهارات را در حالی مطرح می نماید که رییس جمهور کرزی نیز سال گذشته در فرمان ویژه اش در خصوص مبارزه با فساد اداری، روی حکومت داری خوب و تامین حقوق بشر در کشور تاکید نموده بود.

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در یک گزارش خود گفته است که 45 درصد مردم این کشور به عدالت دسترسی ندارند.

در همین حال شماری از اشتراک کننده گان سیمینار دسترسی به عدالت در کابل نیز از عدم دسترسی مردم به عدالت شکایت دارند.

حاجی نظر محمد رییس شورای مردمی ولسوالی چهار آسیاب در صحبت با رادیو آزادی در این مورد چنین ابراز نظر کرد:

« امروز بی عدالتی به سطح افغانستان بی داد می کند، امروز تمام نفوس افغانستان از بی عدالتی در فغان هستند، بخاطر اینکه ما یک جامعه عادلانه داشته باشیم فکر می کنم که این نظام نمی تواند به این مشکل جوابگو باشد.»

به گفته والی کابل، در بسیاری از ولسوالی های این ولایت ادارات عدلی و قضایی وجود ندارند و مردم بخاطر حل مشکلات شان به شهر کابل مراجعه می نمایند.

از سوی هم تعدادی از مردم عام تاکید دارند که اگر در زمینهء دسترسی مردم به عدالت توجهء جدی صورت نگیرد، فاصلهء آنان با دولت بیشتر خواهد شد.

آنها می گویند که به دلیل عدم اعتماد مردم به نهاد های عدلی و قضایی، در برخی از ولسوالی های دور دست مردم مشکلات شان را در جلسات قومی حل می کنند.
XS
SM
MD
LG