لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

حامد کرزی صبح امروز کابل را به قصد تهران ترک کرد


رییس جمهور کرزی صبح امروز در یک سفر رسمی به ایران رفت.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامهء هدف از این سفر را گفتگو ها در خصوص گسترش روابط و همکاری های دو جانبه میان دو کشور خوانده است.

در خبرنامه آمده است در این سفر که یک روز ادامه خواهد یافت، شماری از مقام های دیگر دولتی رییس جمهور کرزی را همراهی می کنند.

هدف از این سفر رییس جمهور افغانستان به ایران صحبت روی روابط دو جانبهء افغانستان و ایران خوانده شده است.

رادیو فردا بخش ایران رادیو آزادی گزارش می دهد که رییس جمهور افغانستان در این مورد با مقام های ایران به شمول رییس جمهور آن کشور صحبت خواهد کرد.

رییس جمهور کرزی در حالی به ایران سفر کرده است که رقیب اصلی ایران یعنی امریکا به تکرار از آقای کرزی می خواهد تا موافقتنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن را امضا کند.

اما ایران از رییس جمهور افغانستان خواسته است این موافقتنامه را امضا نکند.

حکومت ایران می گوید که حضور نیرو های امریکایی پس از 2014 در افغانستان بر ضد منافع ایران است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجهء ایران هفتهء گذشته گفت که امضای موافقتنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن به نفع حکومت و مردم افغانستان نیست.

پیش از این برخی از مقام های افغان گفته اند که کشور های همسایه از تمام قوت و امکانات خود استفاده می کنند تا این موافقتنامه امضا نشود.

اگر این کشور ها به هدف شان برسند، چی واقع خواهد شد؟

ودیر صافی، استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل پاسخ داده است:

« اگر این موافقتنامه امضا نشود، این نه به نفع افغانستان و نه به نفع صلح منطقه است. مردم افغانستان از این حالت خیر نمی بینند و بر عکس امنیت در افغانستان خراب می شود.»

رییس جمهور کرزی در حالی به ایران سفر کرده است که پیش از این شکایت های زیادی در مورد برخورد ایران با افغان ها به شمول دیپلومات های افغان پخش شده اند.

شماری از سناتوران افغان گفته اند که شبکه های استخباراتی ایران با این دیپلومات ها برخورد نادرست می کنند.
XS
SM
MD
LG