لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

یونسف: میزان مرگ و میر مادران و اطفال در افغانستان نگران کننده است


با وجود تلاش های چندین ساله به خاطر گسترش عرضهء خدمات صحی در افغانستان، اما به اساس معلومات صندوق وجهی سازمان ملل برای اطفال هنوز هم افغانستان از جمله ده کشور جهان است که بیشترین رقم مرگ و میر مادران را دارد.

رییس منطقه یی یونسف در جنوب آسیا روز یکشنبه به هنگام معرفی برنامهء تازه جهت بهبود صحت مادران و اطفال در افغانستان گفت که در بسیاری از ولایات افغانستان کودکان و زنان به خدمات صحی دسترسی ندارند.

خانم کری در این مورد چنین معلومات داد:

« با وجود پیشرفت های که صورت گرفته است، باید کار های بیشتر در این زمینه انجام شود، بسیاری از کودکان در افغانستان به خدمات صحی ابتدایی دسترسی ندارند و خانم های نیز در ولایات دور دست هستند که به خدمات باروری صحی دسترسی ندارند، داکتران متخصص و قابله ها در نقاط دور افتاده افغانستان وجود ندارند که باید به این مشکلات رسیده گی صورت گیرد.»

هر چند خانم کری می پذیرد که در راستای گسترش عرضه خدمات صحی در افغانستان پیشرفت های صورت گرفته، اما وی می گوید که میزان مرگ و میر مادران و اطفال در این کشور نگران کننده است.

به اساس معلومات وزارت صحت عامهء افغانستان، در حال حاضر در هر صد هزار ولادت زنده در این کشور 327 مادر جان خود را از دست می دهند.

در همین حال مقامات وزارت صحت عامه می گویند، بخاطر کاهش میزان مرگ و میر مادران و اطفال پلان ها و برنامه های تازهء را در همکاری با سایر نهاد ها روی دست گرفته اند.

داکتر عبدالقدیر قدیر رییس پلان و پالیسی این وزارت پلان ها و برنامه های تازهء شان را چنین بیان کرد:

« ارتقاء بیشتر ظرفیت کارمندان ریاست های صحت عامه، ارتقاء ظرفیت و تحت آموزش قرار دادن کارمندان در مراکز صحی و در پهلوی آن تربیه قابله های محل، جز فعالیت های این برنامه می باشد.»

آقای قدیر همچنان گفت که این برنامه در 19 ولایت کشور طی دو سال آینده عملی می گردند که با عملی شدن آن میزان مرگ و میر مادران و اطفال کاهش قابل ملاحظهء خواهد یافت.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، هم اکنون 34 درصد ولادت ها در کشور توسط قابله ها و افراد مسلکی صورت می گیرند.

اما با آن هم انتقاد های وجود دارند که با وجود میلیون ها دالر کمک جامعهء جهانی به سکتور صحت، هنوز هم در این زمینه پیشرفت های لازم صورت نگرفته است.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG