لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

روحانی: ایران مخالف حضور نیروهای خارجی در افغانستان و منطقه است


حسن روحانی رییس جمهور ایران در جریان دیدارش با رییس جمهور کرزی گفت، کشورش مخالف حضور نیروهای خارجی در افغانستان و منطقه است. او گفت:
« به عقیده ما تمام قوای خارجی باید از منطقه خارج شوند و امنیت افغانستان به دست مردم این کشور گذاشته شود. »

روحانی افزود ایران به دلیل تنش های که حضور نیروهای خارجی در منطقه باعث آن شده است، نگرانی دارد. حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در جریان دیدار با حسن روحانی، روی گسترش روابط و تقویت همکاری ها میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

در جریان این ملاقات دو رهبر، در رابطه با تنظیم و امضای پیمان دوستی و همکاری های دراز مدت میان افغانستان و ایران توافق صورت گرفت. این پیمان شامل همکاری ها در بخش های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی می باشد.

بر اساس اعلامیه منتشر شده از قصر ریاست جمهوری افغانستان، پیمان مشارکت درازمدت با ایران، در برگیرنده منافع دو کشور در راستای تامین صلح و امنیت منطقوی خواهد بود.

در ملاقات دیروزی حامد کرزی و حسن روحانی که در آن وزرای خارجه افغانستان و ایران نیز حضور داشتند، به آنها وظیفه سپرده شد تا کار روی تنظیم متن این پیمان همکاری ها میان دو کشور را آغاز کنند.

این تحول میان دوکشور همسایه ایران و افغانستان در حالی صورت می گیرد که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از امضای پیمان همکاری های دفاعی و امنیتی با ایالات متحده ابا ورزیده است.

کارشناسان افغان می گویند، حکومت افغانستان نمی تواند با چنین نزدیکی با ایران، خلا را پر کند که کاهش کمک های امریکا به افغانستان ایجاد خواهد کرد. امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در مورد به این نظر است:

« اگر ما خواسته باشیم با توصل به دوستی با ایرانی ها و با مراجعه به ایران بتوانیم خلا را که احتمالاً کاهش کمک های امریکا به وجود میاورد پر کنیم، نمی توانیم، این یک اشتباه است زیرا عاید ناخالص 50 کشور اسلامی جهان نصف جی دی پی امریکا را تشکیل نمیدهد و به هیچ صورت کشورهای منطقه توانایی پرداخت سپسایدی یا یارانه را به افغانستان که بتواند مصارف خود را پوره کند ندارند. »

قابل ذکر است که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در جریان دیدارش از تهران با جواد ظریف وزیر خارجه و تعداد دیگر از مقامات بلند رتبه ایران نیز ملاقات کرد.

رییس جمهور افغانستان و وزیر خارجه ایران در دیدار شان در ارتباط به پروسه صلح افغانستان و گسترش روابط میان دو کشور در ساحات مختلف به خصوص همکاری های ترانزیتی، تبادلات سرحدی و صدور ویزه ایران برای اتباع افغانستان، صحبت های داشتند.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران، آماده گی کشورش را از حمایت و همکاری در تلاش های صلح افغانستان به رییس جمهور کرزی ابراز داشت.
XS
SM
MD
LG