لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

«برگزاری انتخابات غیر شفاف، به مشکلات سیاسی در افغانستان می افزاید»


هیات ارزیابی انستیتوت دیموکراتیک ملی می گوید که برگزاری یک انتخابات غیر شفاف در افغانستان، سبب افزایش مشکلات سیاسی در این کشور خواهد شد.

یک هیأت انستیتیوت دیموکراتیک ملی که نظارت را از روند انتخابات در افغانستان آغاز کرده می گوید، اگر در این کشور یک انتخابات توام با کاستی ها برگزار گردد، مشکلات سیاسی در افغانستان افزایش خواهند یافت.

با آن که ارزیابی این هیأت منعکس کننده خوشبینی ها در مورد برگزاری یک انتخابات شفاف در افغانستان نیز می باشد، اما در قسمتی از آن به مشکلاتی هم اشاره شده که ممکن سبب خدشه دار شدن شفافیت انتخابات گردد.

کارل اندر فروت یکی از اعضای این هیأت به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که مشکلات امنیتی در افغانستان در صدر نگرانی های آنها در خصوص برگزاری یک انتخابات عادلانه قرار دارد.

به باور وی، نا امنی می تواند که مانع مبارزات انتخاباتی کاندیدان و رای دادن مردم در نقاط دور دست این کشور گردد:

« این انتخابات اولین انتقال صلح آمیز قدرت می باشد، ضرور است که حکومت بعدی به اساس مشروعیت و رای مردم به کار آغاز کند و اگر انتخابات با کاستی های عمیق همراه باشد، می تواند که موجب تشدید مشکلات سیاسی شده و به توانایی حکومت جدید در رویا رویی با مشکلات اقتصادی، امنیتی و مصالحه که نیاز این کشور می باشد، آسیب جدی برساند.»

آقای اندرفورت همچنان می گوید که عدم بی طرفی حکومت، سوء استفاده احتمالی از منابع دولتی، کمرنگی اشتراک زنان و ترس کاندیدان از دخالت حلقات داخلی و خارجی در این انتخابات، از نگرانی های دیگر آنان اند.

شماری از چهره های برجسته مانند کارل اندرفورت دستیار سابق وزیر خارجه امریکا برای امور جنوب آسیا، ادری مک لافلین عضو سابق پارلمان فدرال کانادا، داماسو مگبوال رییس هیأت مدیره شبکه آسیایی برای انتخابات عادلانه در فلپین و پیتر مانیکاس رییس انستیتیوت دیموکراتیک ملی شامل این هیأت اند.

آنان از تاریخ سوم تا نهم دسمبر سال جاری فضای سیاسی، چهارچوب انتخابات آینده و عواملی که ممکن بر درستی روند انتخابات افغانستان تاثیر منفی بگذارد را به بررسی گرفته اند.

این هیأت در رابطه به برگزاری انتخابات با رییس جمهور کرزی، کاندیدان انتخابات، مسوولان انتخابات و نماینده گان جامعه مدنی و رسانه ها گفتگو کرده اند.

در عین حال مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند که برای انجام یک انتخابات شفاف در کشور به طور جدی کار می کنند.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

« موضوعات مختلف در مطبوعات مطرح می شود و گفته می شود که مداخله و چنین موارد شاید در انتخابات شود، در این جای شک نیست که نهاد های مختلف علاقه مند این باشند که در این روند دست درازی بکنند، ولی کمیسیون مستقل انتخابات به مردم افغانستان این وعده را می دهد که به هیچ وجه این فرصت را به هیچ فرصت طلبی نخواهد داد.»

به گفته آقای نور، کمیسیون مستقل انتخابات هفته دو بار با مسوولان امنیتی در رابطه به چگونگی تامین امنیت انتخابات و رای دهنده گان گفتگو می کند.

همزمان با این، انستیتیوت دیموکراتیک ملی یک سلسله پیشنهاد ها را به کمیسیون مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی در خصوص راه اندازی برنامه های آگاهی دهی به مردم مطرح کرده است.

به اساس این پیشنهاد ها، دو نهاد انتخاباتی افغانستان باید برنامه های آگاهی دهی را برای جلوگیری از تقلب، تامین امنیت و تقویت روحیه عدم مداخله و بی طرفی حکومت در انتخابات سال آینده، روی دست بگیرد.

هیأت ارزیابی انستییوت دیموکراتیک ملی که در سال 2002 به کارش در افغانستان آغاز کرده همچنان از جامعه جهانی خواسته است تا از این روند دیموکراتیک در افغانستان حمایت کند.


جمشیدحبیب زاده
XS
SM
MD
LG