لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

امریکا در مورد وضعیت جاری در اوکراین نگران است


ایالات متحده امریکا از وضعیت سیاسی اوکراین و از احتمال برخورد خشونت آمیز در برابر تظاهر کننده گان ابراز نگرانی کرده است.

معاون رییس جمهور امریکا در صحبت تلیفونی با رییس جمهور اوکراین گفته که وضعیت شهر کییف باید به زود ترین فرصت به حالت عادی برگردد.

به گفته جو بایدن، نیاز است تا گفتگو ها با مخالفین سیاسی حکومت هم به زودی آغاز شود.

بایدن گفته که مذاکرات میان حکومت و مخالفین باید متمرکز به بیرون رفت از وضعیت فعلی باشد تا یک نظریه مشترک به دست آید.

از سه هفته به اینسو، زمانیکه رییس جمهور یانوکوویچ توافقنامه تجارتی مشترک میان کییف و اتحادیه اروپا را رد کرد، تظاهرات در اوکراین آغاز شد.

مقامات اتحادیه اروپا هم به روز دوشنبه از حکومت اوکراین خواستند تا از برخورد خشونت آمیز در برابر اعتراض کننده ها جلوگیری کند.

لیتوانیا که در حال حاضر ریاست دوره یی اتحادیه اروپا را دارد، هشدار داده که در صورت اقدام خشونت آمیز حکومت اوکراین در برابر اعتراض کننده ها، تمامی راه های مذاکرات با کییف مسدود خواهد شد.

در این میان کاترین اشتون رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا به اوکراین خواهد رفت تا تلاش ها را برای حل بحران فعلی در آن کشور آغاز کند.

مایا کوچیانچیچ سخنگوی خانم اشتون، این موضوع را در صحبت با خبرنگاران به روز دوشنبه تایید کرد:

« پیش از همه می خواهم تایید کنم که کاترین اشتون نماینده ارشد اتحادیه اروپا، به روز های سه شنبه و چهارشنبه در کییف خواهد بود. او در خصوص وضعیت فعلی، با جوانب مهم دخیل یعنی حکومت، مخالفین سیاسی و اعضای جامعه مدنی دیدار می کند.»

در کییف، حزب باتکیفس چینا (Batkivschyna) که مخالف حکومت است، گفته که پولیس به زور وارد دفتر این حزب شده و بعضی وسایل به شمول کمپیوتر ها را با خود برده است.

وزارت داخله اوکراین مداخله پولیس در این خصوص را رد کرده و گفته است: اقدام نیرو های امنیتی بخاطر تحقیقات جنایی صورت گرفت.

از جانب دیگر ویتالی کلیچکو یکی از رهبران حزب مخالف حکومت، از پولیس خواسته تا علیه اعتراض کننده ها به زور و فشار متوسل نشود.

وی هشدار داد که اگر اقدام پولیس برای پایان تظاهرات با خشونت به همراه شود، مسوولیت آن متوجه رییس جمهور یانوکوویچ خواهد بود:

« اینجا هیچکس جنگجو نیست. این ها مردم عادی استند. آنها نماینده های پارلمان اند. من از شما، از هر یک شما می پرسم که پیش از آن که به شما دستور داده شد که اعتراض ها را خاموش سازید، لطفاً فکر کنید که چی می کنید. آیا قانون را میشکنید؟ زیرا اگر چنین کاری کنید، مجبورید به آن پاسخ بدهید. مردم صلح دوست اینجا استند. هیچ یک ما سلاح و وسایل دیگر نداریم. این اعتراض صلح آمیز است.»

بر اساس گزارش ها، پولیس ضد شورش در اوکراین، به روز دوشنبه به پاک سازی موانعی اقدام کرد که تظاهر کننده ها بخاطر مسدود کردن راه دفاتر دولتی ایجاد نموده بودند.
XS
SM
MD
LG