لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

برای آغاز تلاش های صلح، کاترین اشتون به اوکرایین سفر کرد


به سلسلهء تلاش ها برای تامین صلح و حل بحران جاری در اوکرایین، کاترین اشتون (Catherine Ashton) رییس پالیسی خارجی اتحادیهء اروپا درجریان مسافرت دو روزه اش به این کشور، شیوه ها و طرق تامین صلح و آرامش را در اوکرایین مورد بحث قرار خواهد داد.

قرار است ویکتوریا نولاند (Victoria Nuland) معاون وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا نیز با ویکتوریانکوویچ رییس جمهور و رهبران اپوزسیون اوکرایین ملاقات کند.

همزمان با این تلاش ها ویکتوریانکوویچ رییس جمهور اوکرایین با سه رییس جمهور سابق آن کشور، لیونید کرافچوک (Leonid Kravchuk) لیونید کوچما (Leonid Kuchma) و ویکتور یوسچنکو (Viktor Yushchenko) ملاقات نموده، مسالهء حل بحران جاری را مورد بحث قرار می دهد.

روز دوشنبه ویکتوریانکوویچ رییس جمهور اوکرایین اعلان کرد که برنامهء "میز مدور ملی" را با اپوزسیون پذیرفته است. اما با وصف این اعلان وی، پولیس ضد شورش دفتر مرکزی "حزب پدروطن" مخالف حکومت را مورد حمله قرار داد.

ارسینی یاتسینویک (Arseniy Yatsenyuk) رهبر "حزب پدروطن" بعد از این حمله اظهار داشت:
"اگر رییس جمهور یانکوویچ تصور می کند که می تواند بحران سیاسی اوکرایین را توسط ادارات حفاظت از قانون و نیرو های خاص پولیس حل کند، عمیقاً اشتباه می کند، برای آنکه 10 هزار پولیس نمی توانند مشکلاتی را حل کند که 45 ملیون تن با آن مواجه اند. اگر تصور می کند که می تواند با تلاشی و دستگیری ما را بترساند، باید بداند که این راه به هیچ جایی نمی رسد."

ولیری مزان (Valeriy Mazan) سرپرست نیروهای پولیس شهر کیف روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که در اثر خشونت ها دو پولیس زخمی شده اند.

الک تایانی بوک (Oleh Tyahnybok) رهبر گروه اپوزسیون "آزادی" از مجروح شدن چندین تظاهر کننده خبر داده است.

جوبایدن معاون رییس جمهور امریکا در جریان یک صحبت تلیفونی با ویکتوریانکوویچ رییس جمهور اوکرایین، شدیداً ابراز نگرانی کرده است.

کاترین اشتون رییس پالیسی خارجی اتحادیهء اروپا صرف چند ساعت بعد از رسیدن به شهر کیف اظهار داشت که اوضاع جاری در اوکرایین چانس رسیدن به یک توافق را با خطر جدی مواجه ساخته است.

سفارت ایالات متحدهء امریکا در اوکرایین می گوید، ویکتوریا نولاند (Victoria Nuland) معاون وزیر خارجهء آن کشور گفته است، ایالات متحده از انتخاب اوکرایین در مورد اتحادیهء اروپا، حمایت می کند.

روز یکشنبهء گذشته صدها هزارتظاهر کننده با تقاضای استعفای ویکتوریانکوویچ رییس جهمور اوکرایین، مجسمهء ولادیمیر ایلیچ لینن رهبر سابق اتحاد شوروی را در شهر کیف واژگون ساخته، دفاتر حکومتی را محاصره کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:42 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG