لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

«ممکن است انتخابات افغانستان به دور دوم برود»


گاردین
روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره اخیرش در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مقالهء را نشر کرده است.

روزنامه در آغاز این مطلب می نویسد: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه اپریل برگزار میشود اما نگرانی ها در مورد تقلب از حالا در این مورد مطرح شده است.

به نوشته گاردین، وضعیت زمانی خیلی پیچیده خواهد شد که انتخابات به دور دوم برود.

بر اساس قانون اساسی افغانستان، نامزد برنده انتخابات باید در دور اول بیش از پنجاه درصد رای بگیرد در غیر آن انتخابات به دور دوم می رود.

روزنامه اظهارات پیتر مانیکاس رئیس انستیتیوت ملی دموکراتیک امریکا را نقل کرده که گفته است: پس از صحبت ها با رییس جمهور کرزی، تمامی نامزدان، اعضای جامعه مدنی، مقامات کمیسیون انتخابات و افراد دخیل در این پروسه، به این باور است که بدون یک استثنا، مردم می گویند که انتخابات ممکن به دور دوم برود.

گاردین می افزاید: براساس قانون اساسی افغانستان، زمانی که انتخابات به دور دوم میرود، باید در جریان دو هفته برگزار شود، اما بنابر مشکلات ترانسپورتی و راه های افغانستان، خیلی مشکل خواهد بود که این کار مطابق ضرب الاجل صورت گیرد.

روزنامه گاردین می نویسد، این خبر که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم خواهد رفت، بالای رئیس جمهور کرزی خوش نمیخورد زیرا او گفته بود: دپلومات های امریکایی انتظار دارند تا انتخابات افغانستان به دور دوم برود و این اظهارات در واقع ثبوتی است که امریکایی ها در انتخابات مداخله می کنند.


وال ستریت ژورنال
روزنامه امریکایی وال ستریت ژورنال در مورد هشدار وزیر دفاع امریکا به مقامات پاکستانی مطلبی را نشر کرده است.

چک هیگل در سفرش به اسلام آباد به رهبری پاکستان هشدار داد که اگر راه اکمالاتی نیرو های ناتو مستقر در افغانستان باز نشود، امریکا کمک های نظامی اش را با پاکستان به حالت تعلیق خواهد آورد.

به نوشته وال ستریت ژورنال، هیگل در دیدار با نواز شریف صدراعظم پاکستان، از وی خواسته است تا راه اکمالاتی نیروهای ناتو به افغانستان را باز بگذارد.

روزنامه می نویسد: در برابر این درخواست، نواز شریف بالای وزیر دفاع امریکا فشار آورده تا حملات طیاره های بی پیلوت را در مناطق قبایلی پاکستان متوقف سازد.

به باور وال ستریت ژورنال، واشنگتن می خواهد روابط بحرانی اش با پاکستان را دوباره بهبود بخشد. مقامات امریکایی می گویند که با توجه به موجودیت مشکلات در روابط، گفتگو های آنها با مقامات پاکستانی، دوستانه بوده است.

روزنامه در ادامه مینویسد: حکومت پاکستان در اعتراض به حمله فرامرزی نیرو های ناتو در ماه نومبر سال 2011 که در نتیجه آن بیش از بیست تن از عساکر پاکستانی کشته شدند، راه ترانزیتی نیرو های بین المللی در افغانستان را مسدود کرد، سپس واشنگتن هم کمک های مالی اش به اردوی پاکستان را جهت عملیات های نظامی به حالت تعلیق در آورد.

بلاخره در ماه جولای سال 2012 این راه دو باره از سوی پاکستان باز شد.

ایالات متحده امریکا در جریان ماه می سال 2011 تا جولای 2012، برای پاکستان یک اعشاریه یازده میلیارد دالر کمک نظامی کرده بود.

روزنامه وال ستریت ژورنال می نویسد: واشنگتن برای عملیات در مناطق قبایلی پاکستان که در نزدیک سرحد با افغانستان قرار دارند، برای اسلام آباد در ماه دسمبر سال 2012 میلادی، 688 میلیون دالر و در ماه اکتوبر همین سال، 322 میلیون دالر پرداخته است.
XS
SM
MD
LG