لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

پنجاه درصد زنان تاجر افغان نسبت به آینده خوشبین هستند


با آنکه گفته می شود هنوزهم در برابر زنان تجارت پیشه و کارگر در افغانستان مشکلات موجود اند اما اکثر زنان که با تجارت سر و کار دارند در خصوص آینده شان دید مثبت دارند.

ناامنی، فساد، عدم دسترسی زنان به تعلیم و تربیه و عدم موجودیت زمینه برای سرمایه گذاری مشکلات عمده اند که زنان تاجر و کارگر با آن روبرو می باشند.

یک گزارش تازه مشارکت زنان در بخش های اقتصادی که با اخذ نظریات 14 صد زن تاجر آماده شده است نشان میدهد که بیشتر از نصف زنان تجارت پیشه آینده شان مطمین هستند.

این گزارش از سوی یک موسسه بنام مارکیت سازی آماده شده است.

بشیر امیری رییس این موسسه حین نشر این گزارش گفت:
« یک چیز جالب که ما در این گزارش یا فتیم با وصف نگرانی ها از 2014 اما در این گزارش نشان داده است که 58 درصد از خانم ها خوشبینی خود را نشان داده اند در آینده آنها گفته اند که اوضاع بالای کار تجارت شان تاثیرات نخواهد داشت. »

وی همچنان گفت اکثر زنان تاجر در برابر پرسش های مطرح شده از آنان گفته اند که این کار را به حمایت فامیل شان انجام میدهند.

به اساس این گزارش بخش های صنایع دستی، ترانسپورت و لوژستیک، ساختمانی، رسانه ها، تعلیم و تربیه، تکنالوژی معلوماتی و صحت از بخش های عمده یی اند که زنان افغان درآن مصروف کار می باشند.

از سوی دیگر جیمز کننگهم سفیر امریکا در کابل در مراسم که به همین مناسبت تدویر یافته بود گفت امریکا پس از سال 2014 نیز به همکاری و حمایت از زنان تجارت پیشه و کارگر افغان ادامه خواهد داد.

در عین حال شماری از مسوولان شرکت های تجارتی مشارکت زنان را در بخش های اقتصادی موثر می دانند
فوزیه گیلانی و لیزا غوثی دو تن از زنان تاجر در مورد به رادیو آزادی گفتند:
« ما نمیتوانیم زنان را یک بخش جدا بدانیم امیدوار هستیم که تاثیرات خوب داشته باشد. »
« تاثیر خوب دارد وقتی یک مادر فامیل تجارت خورد داشته باشد به اقتصاد فامیل کمک می کند و به همین قسم در سطح کشور بسیار تاثیر گذار است. »


گزارش مشارکت زنان در بخش های اقتصادی که ظرف یک سال گذشته تهیه شده است مجموع فعالیت های زنان در بخش های اقتصادی و تجارت در یک دهه گذشته در آن گنجانیده شده است.

اما به اساس این گزارش بیشتر فعالیت زنان در بخش های اقتصادی و تجارت به خاطر ناامنی در مناطق دور دست بیشتر بر کابل و مراکز برخی ولایات متمرکز بوده است.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG