لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

دیمپسی: امریکا نیت ندارد در مورد موافقت امنیتی دوباره داخل بحث شود


مقامات امریکایی اظهار میدارند که کشورشان خواهان امضای موافقتنامه امنیتی با افغانستان می باشد و نمی خواهند دست آوردهای 12 ساله در این کشور به هدر برود.

یک مقام بلند رتبه نظامی امریکا گفت، امریکا نیت ندارد در مورد موافقت امنیتی با افغانستان دوباره داخل بحث شود.

لوی درستیز قوای امریکا مارتین دیمپسی روز چهارشنبه در قرارگاه بگرام اظهار داشت اگر امریکا تمام قوای خود را در پایان سال 2014 از افغانستان خارج نماید، نیرو های افغان شاید پیروزی های را که در جنگ علیه طالبان حاصل کرده اند، از دست بدهند.

همزمان با این سخنان جنرال دیمپسی نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان جیمز دابنز در کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان کانگرس امریکا دیروز در مورد اهمیت امضای موافقتنامه امنیتی بین واشنگتن و کابل گفت:
« نگرانی و بی اعتمادی مردم افغانستان در مورد آینده کاهش خواهد یافت. به آنها فرصت داده خواهد شد که بر انتخابات کشورشان تمرکز کنند و با اطمینان خاطر سرمایه گذاری نمایند. امضای این موافقت به طالبان که فکر می کنند ختم سال 2014 پایان کمک های بین المللی هم خواهد بود، این پیام را می فرستد که یگانه راه برای پایان این بحران کوشش های صلح، دوری از القاعده و قبول کردن قانون اساسی افغانستان می باشد. »

حدود سه هفته قبل لویه جرگه مشورتی افغانستان بر پیمان امنیتی با امریکا مهر تائید زد و از رییس جمهور کرزی خواست که در ظرف یک ماه این موافقتنامه را امضا کند. اما رییس جمهور کرزی گفت که این موافقت بعد از انتخابات ریاست جمهوری امضا خواهد شد.

نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان جیمز دابنز می گوید تاخیر موافقت امنیتی به ضرر امریکا، ناتو و افغانستان می باشد:
« به تعویق انداختن امضا به نفع هیچکس نیست. این تاخیر در حالی که مردم افغانستان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 آماده گی می گیرند، یک عنصر دیگر بی اعتمادی خواهد بود. برای امریکا و متحدان ناتو تاخیر این موافقتنامه مانع ترتیب پلان واضح حضور قوا بعد از سال 2014 می شود. این مساله می تواند تعهداتی را که کشورهای ناتو و دیگر کشورها در کنفرانس شیکاگو و توکیو به افغانستان کرده اند نیز به خطر روبرو بسازد. »

دابنز افزود در حدود 70 کشور جهان آماده گی نشان داده اند که بعد از سال 2014 در ساحات اقتصادی و امنیتی کمک های خود را به افغانستان ادامه بدهند و برای تحقق این تعهدات هم به موافقت امنیتی نیاز است.

نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان همچنان گفته است، امریکا چنین تصمیمی نخواهد گرفت که دست آوردهای 12 ساله امریکا و افغانستان به باد فنا بروند.

لوی درستیز قوای امریکا مارتین دیمپسی هم شام گذشته به خبرنگاران اظهار داشت امریکا فعلاً پلان ندارد که تمام قوای خود را در پایان سال 2014 از افغانستان خارج نماید. و اگر موافقت امضا نشود، که جای تاسف خواهد بود، این احتمال به وجود خواهد آمد.
XS
SM
MD
LG