لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

رییس جمهور اوکراین، تمام احزاب سیاسی را به مذاکره دعوت کرد


رییس جمهور اوکراین بعد از صحبت با دپلوماتان امریکایی و اروپایی تصمیم گرفت که برای حل بحران کشورش با تمام احزاب سیاسی این کشور مشوره می کند.

رییس جمهور اوکراین ویکتور یانو کوویچ از تمام احزاب این کشور به شمول گروه های اپوزسیون دعوت نمود که برای حل بحران سیاسی این کشور یک راه مشترک را جستجو کنند:

« به این خاطر که یک تفاهم ایجاد شود من از اپوزسیون می خواهم که این پیشنهاد را رد نکند و با مخالفت و تهدید تا خط اخیر نرود. من به تاکید به شما می گویم که مقامات حکومتی تنها در چوکات قانون عمل می کنند و هیچگاه نباید برضد تجمع صلح آمیز از خشونت کار بگیرند. »

یانو کویچ این سخنان را دیروز بعد از ملاقات با دپلومات های امریکایی و اروپایی ابراز کرد.

رهبران اپوزسیون Arseniy Yatsenyuk and Oleh Tyahnibok ارسینی یاتسینیوک و اوله تیا نیوبوک اظهار داشتند که آنها تا زمانی با یانو کوویچ صحبت نمی کنند که خواسته های آنها برآورده نشود.

یکی از این خواسته ها استعفای یانو کوویج می باشد. یاتسینیوک افزود این به خواسته مقامات اوکراین نیست که برای مذاکرات صلح خودشان وقت تعین کنند:

« وقتی که زمان صحبت با مقامات برسد در آنوقت تصمیم بدست بزرگان سیاسی نیست، تصمیم بدست مردمی است که در میدان آزادی دیده می شوند ما باید وکالت و نماینده گی مردم را بدست بیاوریم. »

رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا کاترین اشتون بعد از صحبت با رییس جمهور اوکراین اظهار داشت یانو کوویچ تعهد نمود که برای حل بحران این کشور در 24 ساعت آینده تلاش های جدی خواهد کرد.

قبل از این معاون وزارت خارجه امریکا ویکتوریا نولند به یانو کوویچ گفته بود که در یک جامعه دموکراتیک برخورد پولیس با مظاهره کننده گان قطعاً قابل قبول نیست:

« ما با رییس جمهور یانوکوویچ بیش از دو ساعت صحبت کردیم. این صحبت ها دشوار ولی واضح بودند. من به وضاحت به او گفتم چیزی که دیشب واقع شد و چیزی که از نگاه امنیتی در اینجا جریان دارد، در یک کشور اروپایی و یک کشور دموکراتیک قطعاً قابل قبول نیست. »

هزاران اوکراینی از سه هفته به اینسو بر ضد تصمیم حکومت این کشور که موافقت نزدیک شدن با جامعه اروپا را امضا نکرد، دست به تظاهرات اعتراضی زده اند.

چنین معلوم می شود که یانوکوویچ این تصمیم را تحت فشار روسیه اتخاذ کرده، زیرا روسیه با نزدیک شدن اوکراین به اتحادیه اروپا مخالف است.
XS
SM
MD
LG